Σε αυτοδίκαιη αργία θα τίθενται οι δημόσιοι υπάλληλοι που υποπίπτουν σε σοβαρά πειθαρχικά παραπτώματα μέχρι να αποφαίνονται τα Δικαστήρια, ενώ προβλέπεται ακόμη και η άμεση απόλυσή τους στις περιπτώσεις τελέσεως ποινικών αδικημάτων με έντονη κοινωνική απαξία, όπως είναι η δωροδοκία, η υπεξαίρεση, η ασέλγεια σε βάρος ανηλίκου, η ασέλγεια με κατάχρηση εξουσίας και τα παραπτώματα σχετικά με την παιδική πορνογραφία και το εμπόριο ναρκωτικών.
Αυτά προβλέπει, μεταξύ άλλων, το σχέδιο νόμου για το νέο πειθαρχικό δίκαιο των δημοσίων υπαλλήλων, το οποίο παρουσίασε την Τετάρτη στο Υπουργικό Συμβούλιο, που πραγματοποιήθηκε στη Βουλή υπό την προεδρία του πρωθυπουργού κ. Γιώργου Παπανδρέου, ο υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης κ. Δημήτρης Ρέππας.
«Οι ίδιοι οι δημόσιοι υπάλληλοι στη συντριπτική τους πλειονότητα τους δεν έχουν λόγο να επιζητούν να μένουν στο απυρόβλητο και να βαρύνονται και να σκιάζονται από μια εικόνα που αδικεί την προσπάθειά τους και την εν γενεί παρουσία τους στη δημόσια διοίκηση», τόνισε ο κ. Ρέππας.
Οπως σημείωσε ο υπουργός «οι υπάλληλοι που είναι συνεπείς και κάνουν τη δουλειά τους επιζητούν και οφείλουν να πρωτοστατούν στην εγκαθίδρυση διαδικασιών αξιολόγησης και ελέγχου. Για να στρατευθούμε στον αγώνα που συμπυκνώνεται στο μήνυμα που εκπέμψαμε από την πρώτη στιγμή για τη δημόσια διοίκηση και τους δημόσιους υπαλλήλους: "από την απαξίωση στην καταξίωση"», κατέληξε.
Οι αλλαγές που επιφέρει το νέο πειθαρχικό δίκαιο
Με το σχετικό σχέδιο νόμου αναδιατυπώνονται συνολικά τα αντίστοιχα άρθρα του υπαλληλικού κώδικα που έχουν πειθαρχικό περιεχόμενο. Το πεδίο εφαρμογής του προωθούμενου πλαισίου αφορά στο σύνολο των εργαζομένων στα υπουργεία και τα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου, αλλά και τους υπαλλήλους των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, καθώς και τους εργαζόμενους με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου.
Στόχος της κυβέρνησης, όπως έγινε γνωστό, είναι σε δεύτερη φάση το νέο πειθαρχικό δίκαιο να τύχει εφαρμογής στο σύνολο των εργαζομένων στον ευρύτερο δημόσιο τομέα, αλλά και στα κρατικά Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου. Καθώς επίσης και για όσους συμβούλους - συνεργάτες αναλαμβάνουν με σύμβαση έργου να φέρουν σε πέρας για λογαριασμό του κράτους μια συγκεκριμένη δουλειά, ώστε να ελέγχονται και αυτοί με το ίδιο πειθαρχικό δίκαιο κατά την περίοδο που ασκούν δημόσια εξουσία.
«Έχει παγιωθεί η αντίληψη», ανέφερε ο υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης, «πως εκφυλιστικές λειτουργίες και παθογένειες στη δημόσια διοίκηση δεν ελέγχονται και δεν τιμωρούνται. Οι καθυστερήσεις και η παραπομπή στις καλένδες, αλλά και η απροκάλυπτη συγκάλυψη σε κάποιες περιπτώσεις καθώς και η επιβολή ποινών χωρίς την απαιτούμενη κλιμάκωση οδηγούν σε ηθική απαξίωση του κράτους και των λειτουργών του. Το ισχύον θεσμικό πλαίσιο δεν είναι επαρκές, αφού δεν εγγυάται την απαιτούμενη αποτελεσματικότητα και ταχύτητα στην αντιμετώπιση των σχετικών προβλημάτων».
Αποκλείονται οι συνδικαλιστές από τα νέα πειθαρχικά
Με τις ρυθμίσεις για το νέο πειθαρχικό δίκαιο διαχωρίζονται τα πρωτοβάθμια πειθαρχικά συμβούλια από τα υπηρεσιακά συμβούλια, τα οποία μέχρι τώρα είχαν τις σχετικές αρμοδιότητες.
Στη σύνθεση των νέων πρωτοβάθμιων πειθαρχικών συμβουλίων συμμετέχουν τρεις δικαστικοί λειτουργοί ή μέλη του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους και δύο υπηρεσιακοί παράγοντες με το βαθμό του Διευθυντή με τη θέσπιση «ασυμβίβαστων», ώστε να μην προέρχονται από την ίδια υπηρεσία στην οποία υπηρετεί ο κρινόμενος. Δεν συμμετέχουν αιρετοί εκπρόσωποι των εργαζομένων.
Υπενθυμίζεται ότι στα υφιστάμενα πρωτοβάθμια πειθαρχικά συμβούλια που είναι και υπηρεσιακά συμμετέχουν τρεις υπηρεσιακοί παράγοντες και δύο αιρετοί εκπρόσωποι των εργαζομένων.
Στο δευτεροβάθμιο πειθαρχικό καθήκοντα Προέδρου ασκεί ένας Αντιπρόεδρος του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, όπως γινόταν και μέχρι τώρα, και συμμετέχουν δύο μέλη του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους και δύο υπηρεσιακοί παράγοντες με το βαθμό του Γενικού Διευθυντή.
Με το νέο πειθαρχικό δίκαιο γίνεται για πρώτη φορά σαφής καταγραφή και αναφορά πειθαρχικών παραπτωμάτων, γεγονός που διασφαλίζει τον δημόσιο υπάλληλο από αυθαίρετες κρίσεις λόγω του περιθωρίου που μέχρι τώρα υπήρχε με την ενδεικτική αναφορά παραπτωμάτων.
Προβλέπεται, παράλληλα, μεγαλύτερος χρόνος παραγραφής αναλόγως των πειθαρχικών παραπτωμάτων αντιστοίχως από δύο σε πέντε χρόνια, από πέντε σε επτά χρόνια και σε δέκα χρόνια για ορισμένες περιπτώσεις που αφορούν σοβαρότατα παραπτώματα, όπως πράξεις μη αναγνώρισης του Συντάγματος, αδικαιολόγητη αποχή από την άσκηση των καθηκόντων, παράνομο οικονομικό όφελος κ. ά.
Σε τρεις μήνες η ολοκλήρωση της πειθαρχικής διαδικασίας
Για πρώτη φορά προβλέπεται η επιβολή ταυτοχρόνως και πειθαρχικής τιμωρίας και οικονομικής κύρωσης. Μάλιστα, οικονομική κύρωση μπορεί να επιβάλλεται και μετά τη συνταξιοδότηση του δημοσίου υπαλλήλου.
Αυτή η ταυτόχρονη επιβολή των δύο ποινών, πειθαρχικών και οικονομικών, δεν προβλεπόταν μέχρι τώρα. Για παραπτώματα με οικονομικό αντικείμενο ο χρόνος παραγραφής αρχίζει από την ημερομηνία που η υπηρεσία έλαβε γνώση του παραπτώματος.
Για την ολοκλήρωση των πειθαρχικών διαδικασιών, στο υφιστάμενο πειθαρχικό πλαίσιο δεν υπάρχει σχετική πρόβλεψη. Τώρα προβλέπεται η ολοκλήρωση της προκαταρκτικής εξέτασης σε ένα μήνα, της ΕΔΕ σε δύο μήνες.
Βεβαίως μπορεί με τεκμηριωμένο αίτημα να ζητηθεί και να χορηγείται παράταση χρόνου ολοκλήρωσης της σχετικής διαδικασίας.
Τα πειθαρχικά συμβούλια πρέπει να ολοκληρώνουν το έργο τους σε εύλογο χρόνο, που θα είναι μάλλον τρεις μήνες. Είναι φανερό ότι η εκκρεμότητα που παρατηρείται σήμερα στη διεκπεραίωση πολλών υποθέσεων, πέραν του ότι παρατείνει την αβεβαιότητα, επιβαρύνει συνολικά τη λειτουργία της δημόσιας διοίκησης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου