Κυριακή 10 Ιανουαρίου 2010

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΠΡΟΟΔΟ ΣΤΙΣ 10/01/2010

1) Ποιες είναι οι προτεραιότητες του νέου Διοικητικού Συμβουλίου του συλλόγου νοσοκομειακών γιατρών Ρόδου

Το γενικό νοσοκομείο Ρόδου είναι ο βασικός πυλώνας του συστήματος υγείας στο Νότιο Αιγαίο. Έτσι όλοι θα πρέπει να το αντιμετωπίζουμε έχοντας στη σκέψη μας πάντα φιλόδοξα σχέδια για την ανάπτυξη του ώστε να προσφέρει υψηλότερου επιπέδου υπηρεσίες με εύκολη προσβασιμότητα σε όλους τους ανθρώπους που κατοικούν και φιλοξενούνται κατά περιόδους στη περιοχή μας. Η σκέψη μας είναι, από ένα αξιόπιστο και αξιόλογο δευτεροβάθμιο περιφερειακό νοσοκομείο να το αναβαθμίσουμε σε τριτοβάθμιο και γιατί όχι τεταρτοβάθμιο γενικό νοσοκομείο. Προτεραιότητα λοιπόν έχει η έγκριση της συμπληρωματικής πρότασης αναμόρφωσης του οργανισμού που έχει σταλεί ήδη στο Υπουργείο. Άμεση προκήρυξη των θέσεων των γιατρών για το τμήμα επειγόντων περιστατικών που έχουμε εξασφαλίσει για το έτος 2010, αλλά δεν εμφανίζονται σαν θέσεις στον υπάρχοντα οργανισμό. Αυτό σημαίνει την αναβάθμιση της βιτρίνας του νοσοκομείου μας που είναι το ΤΕΠ και φυσικά την πολύ καλύτερη εξυπηρέτηση όλων των εν δυνάμει χρηστών υγείας. Παράλληλα τη δημιουργία του τμήματος επεμβατικής καρδιολογίας της μονάδας αυξημένης φροντίδας, τον ενδιάμεσο δηλαδή κρίκο από τη μονάδα εντατικής θεραπείας προς τις κλινικές που είναι απαραίτητη και πολύ χρήσιμη για τους βαρέως πάσχοντες ασθενείς. Την ανάπτυξη της ΜΕΘ από έξι κλίνες σε οκτώ και όλων των ήδη λειτουργούντων κλινικών και τμημάτων σε ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό. Κρίνεται πλέον απαραίτητη η έγκριση της έτοιμης και ολοκληρωμένης μελέτης για την αντικατάσταση του αξονικού τομογράφου με καινούργιο νέας τεχνολογίας, αναγκαίο και απαραίτητο εργαλείο στην αναβάθμιση του παρακλινικού ελέγχου για την καλύτερη διάγνωση των ασθενών. Υπάρχουν πολλά θέματα και προβλήματα που απασχολούν το κλάδο μας, θα αγωνιστούμε να μην έρθει σε ισχύ η άδικη κατάργηση της αυτοτελούς φορολόγησης των εφημεριών και του αφορολόγητου του επιδόματος βιβλιοθήκης των γιατρών του ΕΣΥ με αδιαμφισβήτητα επιχειρήματα. Θα έχουμε ενεργό συμμετοχή στη διαπραγμάτευση για τη σύναψη νέας κλαδικής συμφωνίας. Η διαπραγμάτευση σύμφωνα με το νόμο πρέπει να ξεκινήσει στις 11 Μαρτίου και πέραν όσων καταγράφονται στη σημερινή κλαδική συμφωνία μπορεί να συζητηθεί οποιοδήποτε άλλο ζήτημα, το οποίο θα τεθεί ή από δική μας πλευράς, είτε από πλευράς υπουργείου υγείας. Στηρίζουμε το εθνικό σύστημα υγείας αυτό που πιστεύουμε και υπηρετούμε και όλες εκείνες τις ενέργειες προς τη θετική κατεύθυνση που θα οδηγήσουν στη δημιουργία επιτέλους πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας.

2) Ποια είναι τα κυριότερα προβλήματα που αντιμετωπίζει αυτή τη στιγμή το νοσηλευτικό μας ίδρυμα:
Το Νοσοκομείο Ρόδου ανήκει στο δημόσιο σύστημα υγείας που απαξιωνόταν καθημερινά από τη προηγούμενη κυβέρνηση υπέρ των ιδιωτικών συμφερόντων.
Υπάρχουν συσσωρευμένα από χρόνια προβλήματα που ταλανίζουν το δημόσιο σύστημα της χώρας μας, όπως ανοργανωσιά, σπατάλη και μια αξιολόγηση του προσφερόμενου έργου, είναι οι 3 κύριες αιτίες που δημιούργησαν το πρόβλημα.
Καμιά πολιτική ηγεσία του Υπουργείου δεν χαρτογράφησε ανά γεωγραφική περιοχή την υλικοτεχνική υποδομή και το προσωπικό για να αναδείξει ελλείμματα και να προγραμματίσει την βελτίωση τους.
Μείζον πρόβλημα πανελληνίως αλά και στο δικό μας νοσοκομείο είναι το ελλειμματικό νοσηλευτικό κατά προτεραιότητα αλλά και ιατρικό προσωπικό.
Δυστυχώς την νοσηλευτική φροντίδα των ασθενών αναλαμβάνουν πολλές φορές συγγενείς ή ιδιωτικά προσλαμβανόμενες αποκλειστικές νοσηλεύτριες.
Διαθέτουμε μόλις 3,8 νοσηλευτές-στριες ανά χίλιους κατοίκους ενώ στην Ευρώπη των 27 η αναλογία είναι 8,9 ανά χίλιους κατοίκους.
Συνολικά λείπουν τουλάχιστον 25.000 άτομα νοσηλευτικού προσωπικού και 5.500 περίπου ιατρικό.
Οι θέσεις αυτές δεν έχουν όμως θεσπιστεί από τους αναχρονιστικούς οργανισμούς των νοσοκομείων οι οποίοι χρονολογούνται από το 1986, με πολλές μικρές παρεμβάσεις στην διάρκεια όλων αυτών των χρόνων.
Στο δικό μας νοσοκομείο μονάδες αιχμής όπως ΜΕΘ, μονάδα παρακολούθησης εμφραγμάτων ,νέων διαγνωστικών μεθόδων σύγχρονης τεχνολογίας, καθώς ακόμα και μια σειρά κλινικών στη καλύτερη περίπτωση υπολειτουργούν με εξαιρετικά μειωμένο ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό.
Εμείς σύμφωνα με τον παλιό οργανισμό διαθέτουμε 370 θέσεις νοσηλευτών που έχουν όλες καταληφθεί . Οι ανάγκες όμως του νοσοκομείου έχουν αυξηθεί κατά πολύ και θα γίνουν ακόμα μεγαλύτερες λόγω της δημιουργίας πολλών νέων κλινικών και τμημάτων που χρειάζονται για την αναβάθμιση του νοσοκομείου.

3) Που βρίσκεται η υπόθεση του νέου οργανισμού του νοσοκομείου της Ρόδου
Πόσο έχει δυσκολέψει η καθυστέρηση του την λειτουργία του νοσηλευτικού μας ιδρύματος
Τα τελευταία χρόνια όλοι οι κλάδοι των εργαζομένων στην υγεία νοιώθουν την εγκατάλειψη ή μάλλον τη διάθεση αποδιάρθρωσης των εργασιακών σχέσεων στο δημόσιο σύστημα υγείας.
Οι νέοι οργανισμοί των νοσοκομείων δεν εγκρίνονταν και δεν ετίθεντο σε ισχύ με αποτέλεσμα να προκύπτουν διοικητικοί φραγμοί στην πλήρωση θέσεων απολύτως αναγκαίων με βάση τον πραγματικό αριθμό αναπτυγμένων κλινών.
Αυτό φυσικά έχει συμβεί και στο δικό μας νοσοκομείο. Οι ανάγκες σε νοσηλευτικό και ιατρικό προσωπικό είναι πολύ περισσότερες από τις ήδη υπάρχουσες οργανικές θέσεις.
Ειδικά σε νοσηλευτικό προσωπικό οι κενές οργανικές θέσεις που υπάρχουν είναι ελάχιστες με τον ισχύοντα οργανισμό και απελπιστικά αργός ο ρυθμός πλήρωσης τους.
Η πολιτεία για να έχει μεγάλες αξιώσεις προσφοράς υπηρεσίας με αυταπάρνηση από όλους τους εργαζομένους στο σύστημα υγείας προϋποθέτει το σεβασμό του γιατρού και του νοσηλευτή και κάθε εργαζομένου.
Αυτό με τη σειρά του θέτει ως πρώτο οργανωτικό στόχο κατά απόλυτη προτεραιότητα κάλυψη των κενών θέσεων νοσηλευτικού ιατρικού και λοιπού προσωπικού και φυσικά την άμεση υπογραφή του νέου οργανισμού μαζί με τη συμπληρωματική πρόταση αναμόρφωσης του.
Αυτή η συμπληρωματική πρόταση που έχει εισηγηθεί το επιστημονικό συμβούλιο υιοθετήθηκε πλήρως από το Δ.Σ. του νοσοκομείου που συνήλθε εκτάκτως στις 17/12/2009. Και έχει αποσταλεί στο υπουργείο για τη σχετική έγκριση . Θα πρέπει να επισημανθεί ότι οι επιπλέον αυξήσεις γίνονται για τους εξής λόγους:
α) ήδη από το αρχικό σχέδιο του οργανισμού έχει παρέλθει μια τριετία περίπου με τις εν τω μεταξύ επελθούσες μεταβολές (δημιουργία τμήματος αγγειοχειρουργικής –λειτουργία αγγειογράφου κλπ)
β) δημιουργία αιμοδυναμικού-ογκολογικού τμήματος κλπ
γ) η επί πλέον στελέχωση σε προσωπικό για τη λειτουργία του ξενώνα ο οποίος πρόκειται να λειτουργήσει εντός του 2010.
Ο οργανισμός συντάσσεται με προοπτική δεκαετίας πράγμα το οποίο δεν σημαίνει την άμεση πρόσληψη όλου του προβλεπόμενου προσωπικού αφού οι προσλήψεις θα γίνονται σύμφωνα με τις ανάγκες αφενός αλλά και τις οικονομικές δυνατότητες αφετέρου.
Όλα τα ανωτέρω όμως συνηγορούν ώστε να γίνει το γενικό νοσοκομείο Ρόδου ένα σύγχρονο νοσοκομείο το οποίο θα κρατά τον κόσμο στη περιφέρεια προσφέροντας ασφάλεια και εξυπηρέτηση στους πολίτες.

4) Ποιοι κατά τη γνώμη σας ευθύνονται για τη καθυστέρηση της υπογραφής του
Παρακολουθήσαμε τα προηγούμενα χρόνια το ταξίδεμα του οργανισμού του Νοσοκομείου μας από Ρόδο σε Αθήνα και από Αθήνα σε Ρόδο να περιφέρεται σε γραφεία βουλευτών σε γραφεία υπουργών και από γραφεία υπουργών σε γραφεία νομικών συμβούλων.
Αυτοί που έθαψαν το θέμα του οργανισμού είναι πλέον γνωστοί και τιμωρημένοι .
Τώρα πλέον είναι η ώρα να τολμήσουν και να υλοποιήσουν αυτοί που εισέπραξαν την ελπίδα και τη προσμονή των Ροδιτών και των Δωδεκανησίων, είναι ώρα να φανούν αντάξιοι της εμπιστοσύνης μας. Εάν το πράξουν σύντομα θα μας βρουν συμπαραστάτες και συναγωνιστές.
5) Το θέμα των εφημεριών τι γίνεται, υπάρχουν ακόμα ανεξόφλητα δεδουλευμένα?
Τα πελώρια προβλήματα στο εθνικό σύστημα υγείας παραμένουν εκρηκτικά. Τα υποστελεχωμένα τμήματα των νοσοκομείων αδυνατούν να διεκπεραιώσουν τα προγράμματα εφημερίας τους με ανθρώπινες συνθήκες εργασίας. Ταυτόχρονα οι γιατροί τους συνεχίζουν να μην πληρώνονται δεδουλευμένες εφημερίες. Σε πολλά νοσοκομεία και κέντρα υγείας υπάρχει μεγάλη ανησυχία των συναδέλφων εάν θα καταστεί δυνατόν να πληρωθούν εφημερίες Νοεμβρίου ή αναδρομικά οκταμήνου τα οποία για διάφορους λόγους δεν έγινε δυνατόν να καταβληθούν μέχρι και 31/12/2009. Ευτυχώς υπάρχει νομοθετική διάταξη που παρέχει την δυνατότητα πληρωμής εφημεριών εντός του έτους 2010 με την προϋπόθεση να υπήρχαν οι σχετικές πιστώσεις στο προϋπολογισμό του έτους 2009. Όσον αφορά το νοσοκομείο μας έχουν εξοφληθεί όλες οι εφημερίες και τα αναδρομικά έτους 2009. Αυτό όμως ήταν αποτέλεσμα πολλών παραγόντων όπως δικών μας ενεργειών, εργασία υπό πίεση προκειμένου να ολοκληρώσουν τις διαδικασίες οι ικανοί διοικητικοί υπάλληλοι που έχουμε και καλής διάθεσης από πλευράς Νομαρχίας Επιτρόπου και εφορίας. Ελπίζουμε ότι το κονδύλι για την αμοιβή των προγραμμάτων εφημέρευσης του έτους 2010 να είναι αναπροσαρμοσμένο ώστε να καλύψει τις μεγαλύτερες ανάγκες του νοσοκομείου μας καθώς και τις απαραίτητες νέες προσλήψεις ιατρικού προσωπικού.

6) Τι αλλαγές χρειάζεται το ΕΣΥ για να αποκτήσει την απαραίτητη δυναμική και να ανταποκριθεί στις σημερινές συνθήκες
Θέλουμε ένα Εθνικό Σύστημα Υγείας που να βασίζεται στο ίσο δικαίωμα όλων για πρόσβαση σε υπηρεσίες υγείας του υψηλοτέρου δυνατού επιπέδου και στην αταλάντευτη επιλογή πως η υγεία είναι το πρώτιστο δημόσιο και κοινωνικό αγαθό χωρίς δικαίωμα υπαναχώρησης και παλινωδίας στο θέμα αυτό. Για να το πετύχουμε πρέπει να διαμορφώσουμε προϋποθέσεις ανασύστασης και αναζωπύρωσης ενός κινήματος υγείας, βεβαίως βασίζεται σε πολύ μεγάλο βαθμό στις δυνάμεις των γιατρών των νοσηλευτών και γενικότερα των εργαζομένων στο χώρο της υγείας ,αλλά δεν είναι ένα κίνημα συνδικαλιστικό ή συντεχνιακό. Δεν απευθύνεται μόνο στους εργαζομένους στο χώρο της υγείας αλλά στο σύνολο του κόσμου. Πρέπει να μιλάει στο όνομα του γενικού συμφέροντος του ασθενή και της οικογένειας του κάθε ανθρώπου, πρέπει να είναι δηλαδή βαθιά ανθρωποκεντρικό. Η κλαδική σύμβαση που υπογράφηκε μεταξύ των γιατρών και του υπουργείου ήταν προς τη θετική κατεύθυνση αλλά δεν μεταβάλλει αυτόματα την σκληρή πραγματικότητα της δημόσιας περίθαλψης στη χώρα μας. Τα οξυμένα προβλήματα των νοσοκομείων και των κέντρων υγείας εξακολουθούν να απαιτούν σοβαρές και μακροπρόθεσμες παρεμβάσεις στους τομείς της χρηματοδότησης, τη βελτίωση των υποδομών, της πλήρους κάλυψης των αναγκών σε ανθρώπινο δυναμικό όλων των ειδικοτήτων και της ανάπτυξης της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας.

7) Θεωρείται ότι η Πολιτεία πριμοδοτεί τον ιδιωτικό τομέα υγείας σε βάρος του δημοσίου
Η άνθιση του ιδιωτικού τομέα άρχισε στη δεκαετία του΄80 αμέσως μετά τη δημιουργία του ΕΣΥ. Το υπουργείο υγείας προσπάθησε να εξαλείψει τις ιδιωτικές κλινικές κρατώντας τις τιμές σε πολύ χαμηλά επίπεδα. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα τη διαφοροποίηση στις δράσεις του ιδιωτικού τομέα. Οι ιδιώτες επένδυσαν στις νέες τεχνολογίες στα διαγνωστικά κέντρα και σε συνεργασία με πολλούς ικανούς γιατρούς ήταν εξαιρετικά πετυχημένη. Επί πλέον πολλές ιδιωτικές κλινικές χρησιμοποίησαν μέτρα για να αυξήσουν το κόστος . Αύξησαν το μέσο όρο νοσηλείας ή έκαναν υπερβολική χρήση των μονάδων εντατικής θεραπείας για να αυξήσουν τα έσοδα τους. Η αύξηση των ιδιωτικών υπηρεσιών παροχής υγείας μετά τα μέσα της δεκαετίας του90 είχε περισσότερο να κάνει με τη αναβάθμιση της ξενοδοχειακής ποιότητας των κλινικών. Η επιβίωση του ιδιωτικού τομέα εξαρτάται πολύ από τη δημόσια χρηματοδότηση. Το 70% των νοσηλευθέντων σε ιδιωτικές κλινικές χρηματοδοτούνται από το δημόσιο. Είναι απαραίτητο το υπουργείο υγείας και το συντονιστικό όργανο των ταμείων αν δημιουργηθεί να θέσουν όρους σχετικά με τη λειτουργία των κλινικών αλλά και να ελέγξουν τι παράλογες συναλλαγές των διαγνωστικών κέντρων. Ο ιδιωτικός τομέας μπορεί και πρέπει να έχει συμπληρωματικό ρόλο με το ΕΣΥ. Ο σημερινός του ρόλος όμως είναι μάλλον παρασιτικός και όχι απαραίτητα ξεκάθαρος. Εάν η κυβέρνηση πείσει τους γιατρούς και τους άλλους επαγγελματίες υγείας ότι θα τους αντιμετωπίσει αξιοκρατικά, θα τους ανταμείψει για το έργο τους και ότι θα στηρίξει συστηματικά το δημόσιο σύστημα υγείας , πιστεύω τότε ότι οι περισσότεροι θα συμβάλλουν στη προσπάθεια του ΕΣΥ. Η δημόσια διοίκηση στη Ελλάδα δεν έχει ισχυρή παράδοση αποτελεσματικότητας και αυτονομίας από πολιτικές πιέσεις , κατά συνέπεια η υλοποίηση των αλλαγών απαιτεί αποφασιστικότητα από μέρους της κυβέρνησης καθώς και την αξιοποίηση όλων των απαραίτητων γνώσεων, δεξιοτήτων και εμπειριών οπουδήποτε αυτές μπορούν να εξευρεθούν.

8) Τι περιμένετε από την κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ στο τομέα της υγείας
Η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ πρέπει να πιστεύει ότι η υγεία είναι δημόσιο αγαθό, δικαίωμα του πολίτη και υποχρέωση ενός δίκαιου και αποτελεσματικού κοινωνικού κράτους.
Στόχος πρέπει να είναι ένα εθνικό σύστημα υγείας που έχει στο επίκεντρο τον άνθρωπο τις ανάγκες του παρέχει ποιοτικές υπηρεσίες αντιμετωπίζει τις μεγάλες ανισότητες και προάγει τη πρόληψη. Ένα ΕΣΥ που ανταποκρίνεται στη εποχή μας και ολοκληρώνεται με την πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας. Προϋπόθεση αποτελεί η στήριξη του με πόρους και προσωπικό αλλά και με εξορθολογισμό ως προς τη λειτουργία του.
Πρέπει να αντιμετωπίσει την κακοδιαχείριση τη σπατάλη τα κυκλώματα που εκμεταλλεύονται και κερδοσκοπούν σε βάρος του ΕΣΥ.
Τα χρέη των δημοσίων νοσοκομείων για την περίοδο 2005-2009 ξεπέρασαν τα 6.2 δις ευρώ. Πρέπει να προχωρήσει στη ρύθμιση τους αλλά και να αλλάξει το σύστημα προμηθειών, την πολιτική για το φάρμακο, να προωθήσει τη διαφάνεια και την αποτελεσματική εποπτεία να συγκρουστεί με συμφέροντα και κυκλώματα.
Προς τη θετική κατεύθυνση είναι η κατάθεση της διάταξης για την λίστα φαρμάκων στη Βουλή που η ολοκλήρωση του διπλογραφικού συστήματος στα νοσοκομεία και ηλεκτρονικής συνταγογράφισης στα ασφαλιστικά ταμεία. Θα υπάρξει κοινωνική στήριξη αν το ΠΑΣΟΚ συνεχίσει να μιλά τη γλώσσα της αλήθειας και της πολιτική συνέπειας.

Δεν υπάρχουν σχόλια: