Πέμπτη 20 Μαΐου 2010

ΕΤΟΙΜΑΖΕΤΑΙ ΤΟ ΝΕΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΓΕΙΑ???


Δεν έχουν χαλάσει οι πάντες, όπως μας βολεύει καμιά φορά να υποθέτουμε, ασφαλισμένοι στο κουκούλι της αυτοεξαίρεσης μας.  Δεν χρειάζεται να έχουν δώσει κανέναν όρκο, στον Ασκληπιό, ή ότι άλλο, για να κάνουν τη δουλειά τους τίμια.  Οι κατηγορικές προσταγές ή είναι εσωτερικές ή δεν εμφανίζονται, όσο κι αν προσπαθήσει να τις εμφυτεύσει και να τις επιβάλει το σχολείο, η ουμανιστική ιδεολογία ή η θρησκευτική πίστη.
Προφανώς οι γιατροί που δηλώνουν ετήσιο εισόδημα τριακοσίων ευρώ, ή και τριών χιλιάδων, ενώ δουλεύουν στην υψηλή περιοχή της πόλης, πήραν κι αυτοί τον όρκο του Ιπποκράτη : «Αγνώς δε και οσίως διατηρήσω βίον τον εμόν και τέχνην την εμήν» - καν μετάφραση δεν απαιτείται.  Φαίνεται όμως ότι την ώρα που έλεγαν μηχανικά τις λέξεις, το μυαλό τους έτρεχε μακριά, σε κόλπα φορολογικά και σ’εκείνο το κοινωνικό γόητρο που, δασκαλεμένοι κι από τον χοντροκομμένο λαϊφσταϊλισμό, καταλήξαμε να το συσχετίζουμε με την «επιφάνεια» του καθενός, με το θορυβωδώς επιδεικνυόμενο έχει του, και όχι με τον εσωτερικό του πλούτο, όπως αναδεικνύεται στην κοινωνική του ύπαρξη.
Μηχανικά και καγχάζοντας από μέσα τους εις βάρος των κορόιδων θα πρέπει να συλλάβισαν τις λέξεις του όρκου και οι γιατροί που, παίζοντας με τα μοσχεύματα και τις «πρώτες ύλες» των χειρουργείων, έφτασαν να χαίρονται κολοσσιαίους τραπεζικούς λογαριασμούς.  Μαζί με άλλα ανεπιθύμητα ρεκόρ, κατέχουμε και το ρεκόρ των σπονδυλοδεσιών, και μάλιστα των αχρείαστων. Γιατί; Επειδή, κατόπιν αποφάσεων της πολιτείας, οι βίδες, οι ράβδοι, οι κλωβοί κοστίζουν στην Ελλάδα πολύ περισσότερο απ’ ότι οπουδήποτε αλλού· το υψηλό κόστος σημαίνει και υψηλό κέρδος για τις προμηθεύτριες εταιρείες, που για να μπουν στην αγορά δίνουν τερατώδη «πριμ» σε πρόθυμους ορθοπεδικούς.
Αθετούν τον όρκο τους κάποιοι γιατροί, σίγουρα.  Αλλά και τα υπουργεία κάνουν ότι μπορούν για να καταποντίσουν το ΕΣΥ.  Tο έλλειμμα των νοσοκομείων διπλασιάστηκε τα τελευταία τέσσερα χρόνια, το 2004 ήταν 2,6 δισ. ευρώ και το 2008 έφτασε τα 5,2 δισ.  Eάν την τελευταία τετραετία είχε μειωθεί κατά 10%, θα είχαν εξοικονομηθεί 260 εκατομμύρια ευρώ.  Το ποσό αυτό αντιστοιχεί σε 900 προσλήψεις νοσηλευτών ή 300 επιμελητών A και τη δαπάνη μισθοδοσίας τους για περίπου 10 χρόνια.
Την ίδια περίοδο η δημόσια φαρμακευτική δαπάνη αυξήθηκε κατά 8%-10% ετησίως και έφτασε τα 4,2 δισ.  Δεν έχουμε ενδείξεις ότι η μεγάλη αυτή αύξηση βελτίωσε το επίπεδο υγείας του πληθυσμού και την ποιότητα ζωής.  Επομένως με μια μικρή μείωση της δαπάνης κατά 5% θα είχαν εξοικονομηθεί 200 εκατομμύρια ευρώ σ' ένα μόνο χρόνο, ποσό που ισοδυναμεί με προσλήψεις 600 νοσηλευτών στα νοσοκομεία και τη δαπάνη μισθοδοσίας τους για μια δεκαετία.
O ρόλος της δημόσιας υγείας στην Ελλάδα, βασίζεται σε μεγάλο βαθμό σε ξεπερασμένες αντιλήψεις και έχει γραφειοκρατικό χαρακτήρα.  Το σύστημα δεν διαθέτει ιατρικά αρχεία ή δίκτυο ιατρικής πληροφόρησης, το οποίο να ενημερώνει για την κατανομή των υγειονομικών πόρων και για τα τελικά αποτελέσματα της ιατρικής φροντίδας.  Επίσης, δεν υπάρχει μηχανισμός αγοράς και ελέγχου της ποιότητας και της καταλληλότητας, πόσο μάλλον της οικονομικής αποδοτικότητας, των υπηρεσιών υγείας.  Mε άλλα λόγια το σύστημα είναι ανοιχτό ως προς τη χρηματοδότησή του, με συνέπεια το κράτος και τα ασφαλιστικά ταμεία να πληρώνουν αναδρομικά οποιαδήποτε ιατρική πράξη.  H μεταρρύθμιση του EΣY δεν είναι εύκολη υπόθεση, με δεδομένες τις σημερινές αδιαφανείς διαδικασίες και τις διοικητικές ανεπάρκειες.  Αν όμως η κυβέρνηση πείσει τους γιατρούς και τους άλλους επαγγελματίες υγείας ότι θα τους αντιμετωπίσει αξιοκρατικά, θα τους ανταμείψει για το έργο τους και ότι θα στηρίξει συστηματικά το δημόσιο σύστημα υγείας, πιστεύω ότι οι περισσότεροι θα συμβάλουν στην προσπάθεια αναβάθμισης του EΣY.
Ελπίζουμε το νέο νομοσχέδιο για την υγεία να κινείται στην σωστή κατεύθυνση....που μαθαίνουμε ότι ετοιμάζεται
Και θα περιλαμβάνει:

Α) ΕΞΟΔΟΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΡΙΣΗ
Έξοδος από την κρίση με ανασυγκρότηση ανάπτυξη, αντιμετώπιση σπατάλης, διαφθοράς και υπερχρέωσης, εξορθολογισμός δαπανών,στήριξη Κοινωνικού Κράτους, Υγεία ως δημόσιο αγαθό, Πρόνοια ως Αλληλεγγύη αλλά και όλα ως Δημόσιο συμφέρον.
Αντιμετώπιση φτώχειας, αποκλεισμού και ανισοτήτων.
Β) ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗ
Σύγχρονη διοίκηση-Χρηματοδότηση-Αποτελεσματική οικονομική διαχείριση, μηνιαίος προγραμματισμός και απολογισμός διοικήσεων, εφαρμογή διαχειριστικών διαδικασιών και διπλογραφικού, εκσυγχρονισμός τμημάτων φαρμακείων. Ενιαίοι ηλεκτρονικοί διαγωνισμοί και παρατηρητήριο τιμών.
Γ) ΕΛΕΓΧΟΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
Επαναφορά κανόνων αξιολόγησης στη σχέση δημοσίου ιδιωτικού.
Κανόνες στις ιδιωτικές κλινικές και στα διαγνωστικά κέντρα(51%).
Ηλεκτρονική συνταγογράφηση, επαναφορά λίστας φαρμάκων.
Νέος τρόπος τιμολόγησης φαρμάκων.
΄Ελεγχος ασφάλειας και ποιότητας φαρμάκων.
Σύστημα παρακολούθησης στόχων ΥΠΕ και Νοσοκομείων.
Δ) ΕΣΠΑ-ΠΔΕ
Αναπτυξιακό εργαλείο για ολοκλήρωση υποδομών περιφέρειας.
Ψηφιακή σύγκλιση (ολοκλήρωση και επέκταση ΟΠΣΥ), Εκπαίδευση και στήριξη της απασχόλησης.
Χρηματοδότηση εθνικού σχεδίου δράσης για χρόνια νοσήματα.
Στήριξη της ψυχιατρικής μεταρρύθμισης.
Προετοιμασία της ΠΦΥ για ένταξη ΙΚΑ στο ΕΣΥ ολοκλήρωση αγωγή και προαγωγή υγείας, πρόληψη και νέα δημόσια υγεία.

ΑΝΘΡΩΠΙΝΟ ΔΥΝΑΜΙΚΟ ΘΕΣΜΙΚΕΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ

A) Kίνητρα-Αντικίνητρα
Επιβεβαίωση και επιτάχυνση προσλήψεων.
Στήριξη ΕΣΥ στην περιφέρεια.
Παραμονή γιατρών ΕΣΥ στον τόπο διορισμού τους για (5) έτη.
Κίνητρα ταχύτερης εξέλιξης, μοριοδότησης, εκπαίδευσης-επιμόρφωσης, οικονομικά κ.λ.π.
Συνεργασία με συναρμόδια υπουργεία (΄Αμυνας κ.λ.π.).
Δυνατότητα προκήρυξης σε ανώτερη θέση μετά από άγονους διαγωνισμούς.
Β) Επικουρικοί-Αγροτικοί
Προτεραιότητα στις απομακρυσμένες περιοχές και αρχική υποχρέωση τουλάχιστον (1) έτους σε αυτές.
Κίνητρα μοριοδότησης, κατάληψη θέσης στο ΕΣΥ  κ.λ.π.
Επέκταση θεσμού στο λοιπό επιστημονικό προσωπικό (φαρμακοποιοί κ.λπ.).
΄Αμεση κάλυψη των κενών ή παρατάσεις όπου απαιτείται στους αγροτικούς.
Επέκταση του θεσμού των αγροτικών ιατρών (π.χ. οδοντίατροι).
Γ) Μη ιατρικό προσωπικό
΄Αμεσες προκηρύξεις θέσεων που κενώνονται και προσωρινή κάλυψη αποχωρούντων ή απουσιαζόντων μακράς διάρκειας με προσωπικό ορισμένου χρόνου ή επικουρικούς.
Επιπλέον κάλυψη αναγκών με επικουρικό προσωπικό.
Κίνητρα για το προσωπικό που απασχολείται στην ολοήμερη λειτουργία του διαγνωστικού τομέα.
Καθηκοντολόγιο νοσηλευτικού προσωπικού και αλλαγή εκπροσώπησης στην ΕΝΕ.
Δ) Βελτίωση διοίκησης ιατρικών υπηρεσιών
Ενίσχυση του ρόλου των επιστημονικών συμβουλίων κρίσης, ιατρικών διευθυντών, θέσπιση βαθμίδας συντονιστών διευθυντών.
Ε) Εφημερίες-Νεα πρότυπα εφημεριών
Στρατηγικός στόχος ένα ασφαλές και εξορθολογισμένο σύστημα εφημέρευσης και αμοιβής των γιατρών, με την ορθή κάλυψη των αναγκών του νοσοκομείου.
Μεταβατική περίοδος έως την εφαρμογή νέου συστήματος με πλήρη λειτουργία ΤΕΠ.
Κριτήρια με βάση γεωγραφική θέση, σύνθεση και χαρακτήρα νοσοκομείου, αριθμό ασθενών και αριθμό εφημεριών ανά μήνα.
Δυνατότητα του κάθε νοσοκομείου να στηρίξει τις επιπλέον ανάγκες για εφημερίες, κατά περίπτωση, από ίδια έσοδα του νοσοκομείου ή των Υ.Πε.

Δεν υπάρχουν σχόλια: