Πέμπτη 23 Σεπτεμβρίου 2010

Γνωμοδότηση Νομ. Συμβούλου ΕΙΝΡ-ΚΥ για τη Γ' Ζώνη

Αθήνα, 22 Σεπτεμβρίου 2010

Προς

Την ΕΝΩΣΗ ΙΑΤΡΩΝ ΓΕΝΙΚΟΥ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟΥ ΡΟΔΟΥ KAI KY


Ρόδος

ΓΝΩΜΟΔΟΤΗΣΗ

Σε συνέχεια του με αριθ.πρωτ.Υ10α/Γ.Π.οικ.108837/06-09-2010 εγγράφου του Γενικού Γραμματέα του Υπουργείου Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, με θέμα: "Εφαρμογή διατάξεων του Ν.3868/2010 για την αποζημίωση εφημεριών ιατρών Νοσοκομείων και Κέντρων Υγείας του Ε.Σ.Υ.", μου τέθηκε το παρακάτω ερώτημα:
Για τη πραγματοποίηση εφημεριών το Γενικό Νοσοκομείο Ρόδου και τα υπαγόμενα στη δικαιοδοσία του Κέντρα Υγείας Αρχάγγελου και Έμπωνα κατατάσσονται στην ίδια ή σε διαφορετική Ζώνη, σύμφωνα με το άρθρο 45 του Ν.3205/2003 και το Π.Δ.131/1987;

Η Απάντησή μου έχει ως εξής:

Σύμφωνα με το άρθρο 45 παρ.2 του Ν.3205/2003 "Μισθολογικές ρυθμίσεις λειτουργών και υπαλλήλων του Δημοσίου, Ν.Π.Δ.Δ. και Ο.Τ.Α., μονίμων στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και αντιστοίχων της Ελληνικής Αστυνομίας, του Πυροσβεστικού και Λιμενικού Σώματος και άλλες συναφείς διατάξεις" (ΦΕΚ Α’ 297),
« Τα νοσοκομεία και τα κέντρα υγείας όλης της χώρας, για την πραγματο-ποίηση εφημεριών, κατατάσσονται σε τρεις (3) ζώνες ανάλογα με την έδρα τους, ως εξής:
α. Ζώνη Α'
Στη ζώνη αυτή ανήκουν τα νοσοκομεία του λεκανοπεδίου Αττικής, της Θεσσαλονίκης, της Πάτρας, του Ηρακλείου και των Ιωαννίνων, συμπεριλαμβανομένων και των πανεπιστημιακών, καθώς και τα κέντρα υγείας του λεκανοπεδίου Αττικής και Θεσσαλονίκης.
β. Ζώνη Β'
Στη ζώνη αυτή ανήκουν τα περιφερειακά και νομαρχιακά νοσοκομεία των υπόλοιπων νομών ή πόλεων, καθώς και της Αλεξανδρούπολης και της Λάρισας.
γ. Ζώνη Γ'
Στη ζώνη αυτή ανήκουν τα νοσοκομεία που έχουν την έδρα τους σε, χαρακτηρισμένες από ισχύουσες διατάξεις, προβληματικές περιοχές, όλα τα υπόλοιπα κέντρα υγείας, καθώς και το Εθνικό Κέντρο Άμεσης Βοήθειας (Ε.Κ.Α.Β.) με τα παραρτήματά του».
Ακολούθως, το άρθρο 1 παρ.1, περ.β9 του Προεδρικού Διατάγματος υπ’αριθ.131/1987 "Χαρακτηρισμός ως προβληματικών και άγονων πόλεων ή κωμοπόλεων και ιατρικών ειδικοτήτων διάκρισή τους σε κατηγορίες και θέσπιση κινήτρων ιατρών" (ΦΕΚ Α’ 73/25-05-1987), ορίζει τα κάτωθι:
«1. Οι εξής κατά νομό πόλεις ή κωμοπόλεις, στις οποίες εδρεύουν νοσοκομεία ή κέντρα υγείας, χαρακτηρίζονται ως άγονες και προβληματικές και διακρίνονται σε κατηγορίες Α’ και Β’, λόγω των κοινωνικών, γεωγραφικών, συγκοινωνιακών και οικιστικών τους συνθηκών.
α) Άγονες και Προβληματικές Α’ κατηγορίας

....................................................................................................
β) Άγονες και Προβληματικές Β’ κατηγορίας

....................................................................................................
β9) Νομός Δωδεκανήσου: Ρόδος, Αρχάγγελος, Έμπωνας.

....................................................................................................».

Επίσης, στη παρ.2 του ως άνω άρθρου 1 ορίζεται, ότι
«Ο χαρακτήρας ως άγονης και προβληματικής, κατά τη προηγούμενη παράγραφο, πόλης ή κωμόπολης που είναι έδρα Κέντρου Υγείας επεκτείνεται αντίστοιχα και για την πόλη ή κωμόπολη ή χωρίο που είναι έδρα Περιφερειακού Ιατρείου 24ωρης ετοιμότητας που υπάγεται στο Κέντρο Υγείας».
Περαιτέρω, στη παρ.1 του άρθρου 5 του Ν.2194/1994 "Αποκατάσταση του Εθνικού Συστήματος Υγείας και άλλες διατάξεις" (ΦΕΚ Α' 34), ορίζεται ότι
«Από τη δημοσίευση του νόμου αυτού όλα τα κέντρα υγείας μετατρέπονται και λειτουργούν ως αποκεντρωμένες οργανικές μονάδες των νοσοκομείων του νομού στον οποίον ανήκουν. ............ Οι υγειονομικοί σταθμοί μετατρέπονται σε περιφερειακά ιατρεία και λειτουργούν ως αποκεντρωμένες μονάδες των κέντρων υγείας. Οι θέσεις του προσωπικού όλων των κλάδων των κέντρων υγείας και των υγειονομικών σταθμών που συστήθηκαν βάσει του άρθρου 15 παρ.6 του Ν.2071/1992, καταργούνται και συνιστώνται ισάριθμες και ομοιόβαθμες προς αυτές θέσεις, οι οποίες προστίθενται στον οργανισμό των αντίστοιχων νοσοκομείων που υπάγονται και προκηρύσσονται ξεχωριστά για το κέντρο υγείας. Το πάσης φύσεως προσωπικό, που υπηρετεί κατά τη δημοσίευση του νόμου αυτού στα κέντρα υγείας και τους υγειονομικούς σταθμούς, εντάσσεται αυτοδικαίως στις συνιστώμενες από την παρ.2 του άρθρου αυτού θέσεις, όμοιες προς αυτές που ήδη κατέχουν».
Όπως έχει ήδη κριθεί από την Ολομέλεια του Ελεγκτικού Συνεδρίου (βλ. Πρακτικά της 11ης Γενικής Συνεδρίασης της 17-04-2000) όπως και το Τμήμα Ι του Ελεγκτικού Συνεδρίου (βλ. Πράξη 52/1999), το ιατρικό προσωπικό των Κέντρων Υγείας, θεωρείται προσωπικό των Νοσοκο-μείων, αφού από την 16-03-1994 (ημεροχρονολογία δημοσίευσης του Ν.2194/1994) τα Κέντρα Υγείας λειτουργούν ως αποκεντρωμένες οργανικές μονάδες των Νοσοκομείων, οι θέσεις δε του προσωπικού όλων των κλάδων αυτών (Κέντρα Υγείας) προστίθενται στον Οργανισμό των αντίστοιχων Νοσοκομείων που υπάγονται.
Ως γνωστό, στη Ρόδο έχει την έδρα του το Γενικό Νοσοκομείο Ρόδου, ενώ στον Αρχάγγελο και τον Έμπωνα έχουν αντίστοιχα την έδρα τους τα ομώνυμα Κέντρα Υγείας, αρμοδιότητας του Γενικού Νοσοκομείου Ρόδου.
Από το συνδυασμό των παραπάνω διατάξεων και την απλή γραμματική τους ερμηνεία προκύπτει, ότι, εφόσον το Γενικό Νοσοκομείο Ρόδου και τα υπαγόμενα σε αυτό Κέντρα Υγείας Αρχάγγελου και Έμπωνα μετά των σε αυτά υπαγόμενων Περιφερειακών Ιατρείων, έχουν την έδρα τους σε χαρακτηρισμένες άγονες και προβληματικές περιοχές Β’ κατηγορίας, τότε το σύνολο των νοσηλευτικών αυτών μονάδων υπάγεται, για τη πραγματοποίηση εφημεριών, στη Γ’ Ζώνη.
Είναι άξιο μνείας το γεγονός, ότι οι κατ’ εξουσιοδότηση της παρ.8, εδ.α’ του άρθρου 45 του Ν.3205/2003 εκδοθείσες μέχρι σήμερα ετήσιες Αποφάσεις των Υπουργών Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Οικονομικών για την έγκριση των πιστώσεων των κατ’ έτος πραγματο-ποιούμενων εφημεριών των Νοσοκομείων, Κέντρων Υγείας, των Κ.Ψ.Υ. και των Πολυδύναμων Ιατρείων, που ανήκουν στη Β’ Ζώνη και Γ’ Ζώνη, κατέτασσαν πάγια, αλλ’ εσφαλμένα, το Γενικό Νοσοκομείο Ρόδου και τα στην αρμοδιότητά του υπαγόμενα Κέντρα Υγείας, Κ.Ψ.Υ., Περιφερειακά Ιατρεία και Πολυδύναμα Ιατρεία στη Β’ Ζώνη κατά πρόδηλη παρέκκλιση από τις ως άνω μνημονευόμενες νομοθετικές διατάξεις.
Ενδεικτικά, αναφέρομαι στην υπ’αριθ.Υ10α/Γ.Π.29-01-2010 (ΦΕΚ Β’ 78) κοινή Υπουργική Απόφαση, όπου το Γενικό Νοσοκομείο Ρόδου έχει καταταγεί στη Β’ Ζώνη με την αντίστοιχη πίστωση.
Στη ίδια δε αυτή κοινή Υπουργική Απόφαση και ειδικά στη περίπτωση της Β’ Ζώνης, αναφέρονται τα εξής:
«Στις ανωτέρω χορηγηθείσες πιστώσεις συμπεριλαμβάνονται και ποσά που αφορούν τα Κέντρα Υγείας, τα Κ.Ψ.Υ., Περιφερειακά Ιατρεία και Πολυδύναμα Ιατρεία για τα οποία οι Διοικήσεις θα πρέπει να εξασφαλίσουν την εύρυθμη λειτουργία τους».
Από τη διατύπωση αυτή προκύπτει, ότι και τα Κέντρα Υγείας, τα Περιφερειακά Ιατρεία και Πολυδύναμα Ιατρεία δικαιοδοσίας του Γενικού Νοσοκομείου Ρόδου, εμφανίζονται, εσφαλμένα, ως ενταγμένα στη Β’ Ζώνη, στην οποία, επίσης εσφαλμένα, εμφανίζεται, ως ενταγμένο και το Γενικό Νοσοκομείο Ρόδου.
Η ίδια πρακτική ακολουθήθηκε και στις παρακάτω αναφερόμενες κοινές Υπουργικές Αποφάσεις:
α) Αριθ.Υ10α/Γ.Π.123465/30-12-2002(ΦΕΚ Β’ 97/30-01-2003)
β) Αριθ.Υ10α/Γ.Π.121138/30-01-2004(ΦΕΚ Β’ 184/30-01-2004)
γ) Αριθ.Υ10α/Γ.Π.129615/28-01-2005 (ΦΕΚ Β’ 115/31-01-2005)
δ) Αριθ.Υ10α/Γ.Π.129776/30-01-2006 (ΦΕΚ Β’ 92/30-01-2006)
ε) Αριθ.Υ10α/Γ.Π.144920/23-01-2007 (ΦΕΚ Β’ 107/31-01-2007)
στ) Αριθ.2/132567/0022/19-02-2008 (ΦΕΚ Β’ 376/06-03-2008)
ζ) Αριθ.2/23800/0022/08-04-2009 (ΦΕΚ Β’ 681/13-04-2009)
η) Αριθ.2/38639/0022/29-06-2009 (ΦΕΚ Β’ 1342/06-07-2009)
θ) Αριθ.Υ10α/Γ.Π.129892/17-06-2009 (ΦΕΚ Β’ 2171/02-10-2009)
ι) Αριθ.Υ10α/Γ.Π.120071/24-11-2009 (ΦΕΚ Β’ 2405/02-12-2009)
ια) Αριθ.Υ10α/Γ.Π.115635/16-12-2009 (ΦΕΚ Β’ 2503/18-12-2009)
ιβ) Αριθ.Υ10α/Γ.Π.172588/30-12-2009 (ΦΕΚ Β’ 2565/30-12-2009).

Επισημαίνω, επίσης, ότι με το Ν.3868/2010 "Αναβάθμιση του Εθνικού Συστήματος Υγείας και λοιπές διατάξεις αρμοδιότητας του Υπουργείου Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης" (ΦΕΚ Α’ 129) και δυνάμει της παρ.1 του άρθρου 4 αυτού, προστέθηκε στο άρθρο 45 του Ν.3205/2003 παράγραφος 11, η οποία προβλέπει ένα σταθερά υποχρεωτικό αριθμό εφημεριών.
Ενόψει του γεγονότος αυτού αντικαταστάθηκε (με έναρξη ισχύος την 01-09-2010) η ως άνω μνημονευθείσα εξουσιοδοτική παράγραφος 8 του άρθρου 45 του Ν.3205/2003 δυνάμει της παρ.2 του άρθρου 4 του Ν.3868/2010 από νέα παράγραφο 8.
Αυτό σημαίνει, ότι εφόσον καθιερώνεται με το άρθρο 4 παρ.1 του Ν.3868/2010 ένας σταθερά προβλεπόμενος υποχρεωτικός αριθμός εφημεριών, δεν υφίσταται πλέον ανάγκη έκδοσης ετήσιας κοινής Υπουργικής Απόφασης για την έγκριση των πιστώσεων για τις εφημερίες των Νοσοκομείων, Κέντρων Υγείας κλπ. της Α’, Β’ και Γ’ Ζώνης, παρά μόνο ανάγκη έκδοσης κατ’ έτος κοινής Υπουργικής Απόφασης για την έγκριση των πιστώσεων για τις εφημερίες του Εθνικού Κέντρου Άμεσης Βοήθειας και μόνο.
Εν όψει των ανωτέρω αναμφισβήτητων δεδομένων, το Γενικό Νοσοκομείο Ρόδου και τα Κέντρα Υγείας Αρχάγγελου και Έμπωνα δικαιοδοσίας του όπως και τα σε αυτά υπαγόμενα Περιφερειακά Ιατρεία, πρέπει, για τη πραγματοποίηση εφημεριών, να καταταγούν στη Γ’ Ζώνη και όχι στη Β’ Ζώνη, σύμφωνα με τις έδρες τους, οι οποίες βρίσκονται σε περιοχές χαρακτηρισμένες από τις ισχύουσες διατάξεις ως Άγονες και Προβληματικές Β’ κατηγορίας.
Παρέπεται, συνεπώς, σύμφωνα με το άρθρο 4 παρ.1 του Ν.3868/2010, ότι:
α) Οι Συντονιστές Διευθυντές και οι Διευθυντές θα πρέπει να λαμβάνουν μηνιαίως αποζημίωση που αντιστοιχεί σε 7 εφημερίες, εκ των οποίων 5 ενεργείς εφημερίες (3 Καθημερινές, 1 Σάββατο, 1 Κυριακή - Εξαιρέσιμη ημέρα) και 2 εφημερίες ετοιμότητας καθημερινής.
β) Οι Επιμελητές Α’ και Β’ θα πρέπει να λαμβάνουν μηνιαίως αποζημίωση που αντιστοιχεί σε 11 εφημερίες, εκ των οποίων 7 ενεργείς εφημερίες (5 Καθημερινές, 1 Σάββατο, 1 Κυριακή - Εξαιρέσιμη ημέρα) και 4 εφημερίες ετοιμότητας καθημερινής.
γ) Οι Ειδικευόμενοι Ιατροί θα λαμβάνουν μηνιαίως αποζημίωση που αντιστοιχεί σε 7 ενεργείς εφημερίες κάθε μήνα (5 Καθημερινές, 1 Σάββατο, 1 Κυριακή - Εξαιρέσιμη ημέρα).
δ) Οι Ιατροί υπόχρεοι υπηρεσίας υπαίθρου θα λαμβάνουν μηνιαίως αποζημίωση που αντιστοιχεί σε 7 ενεργείς εφημερίες (5 Καθημε-ρινές, 1 Σάββατο, 1 Κυριακή - Εξαιρέσιμη ημέρα).


Με εκτίμηση,

Δρ Μιχαήλ Δ. Μιχαήλ

Δικηγόρος παρ’ Αρείω Πάγω

Δεν υπάρχουν σχόλια: