Πέμπτη 13 Ιανουαρίου 2011

Γνωμοδότηση για τη νομιμότητα σύναψης Προγραμματικής Σύμβασης μεταξύ του Δήμου Ρόδου και του Γενικού Νοσοκομείου Ρόδου ...........

ΘΕΜΑ: Γνωμοδότηση για τη νομιμότητα σύναψης Προγραμματικής Σύμβασης μεταξύ του Δήμου Ρόδου και του Γενικού Νοσοκομείου Ρόδου προκειμένου να καταστεί δυνατή η πρόσληψη νοσηλευτικού προσωπικού από το τελευταίο με δίμηνες συμβάσεις.
Με επείγον ερώτημά σας και προκειμένου να παρασχεθεί διευκόλυνση στη λειτουργία του Γενικού Νοσοκομείου Ρόδου, ζητήσατε κατεπειγόντως τη γνωμοδότηση μας, προκειμένου να εισαχθεί ως έκτακτο θέμα στην αυριανή συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου, εάν είναι νόμιμη και μετά βεβαιότητας δεν υφίσταται θέμα καταλογισμού για το Δημοτικό Συμβούλιο και τη Δημοτική Αρχή, η σύναψη Προγραμματικής Σύμβασης μεταξύ του Δήμου Ρόδου, αφενός, και του Γενικού Νοσοκομείου Ρόδου, αφετέρου.
Σύμφωνα με το σχέδιο της Προγραμματικής Σύμβασης που μας τέθηκε υπόψη, το Γενικό Νοσοκομείο Ρόδου ως αντισυμβαλλόμενο μέρος θα χρηματοδοτήσει το Δήμο Ρόδου για τη λειτουργία ιατρείων στις Τοπικές και Δημοτικές Κοινότητες του Δήμου Ρόδου, παρέχοντας υπηρεσίες το προσλαμβανόμενο με δίμηνες συμβάσεις νοσηλευτικό προσωπικό, στα παραπάνω ιατρεία ανά τις Τοπικές και Δημοτικές Κοινότητες του Δήμου Ρόδου, σε συνεργασία με τμήματα του Γενικού Νοσοκομείου Ρόδου (πλην όμως στην πραγματικότητα, όπως έχει δημοσιοποιηθεί και είναι πλέον πρόδηλο τοπικό γεγονός το υπό πρόσληψη προσωπικό θα απασχολείται αποκλειστικά και θα παρέχει υπηρεσίες στο Γενικό Νοσοκομείο Ρόδου).
Η γνωμοδότηση μας επί του θέματος, έχει ως εξής:
Α) Σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 100 του Ν. 3852/2010 («Πρόγραμμα Καλλικράτης») επιτρέπεται η σύναψη Προγραμματικών Συμβάσεων για την παροχή υπηρεσιών κάθε είδους μεταξύ δήμων και φορέων του δημόσιου τομέα της παρ. 6 του άρθρου 1 του Ν. 1256/1982, στις οποίες Π.Σ. πρέπει απαραίτητα να ορίζονται μεταξύ άλλων το αντικείμενο και το περιεχόμενο των υπηρεσιών.
Σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 100 παρ. 1α, και του άρθρου 275 του Ν. 3852/2010 τόσο αυτή καθ’ αυτή η Προγραμματική Σύμβαση, όσο οι δαπάνες του Δήμου Ρόδου για την πρώτη μισθοδοσία του υπό πρόσληψη προσωπικού (άρθρο 169 παρ. 1-3 Κ.Δ.Κ), υπόκεινται υποχρεωτικά στον προσυμβατικό και προληπτικό έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου, ενώ επίσης σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 276 του Ν. 3852/2010 και μετέπειτα του προσυμβατικού και προληπτικού ελέγχου επακολουθούν τακτικοί και δειγματοληπτικοί έλεγχοι από το Ελεγκτικό Συνέδριο.
Β) Σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 214 επομ., 225, 226 και 229 του Ν. 3852/2010, στους δήμους ασκείται εποπτεία από την Αυτοτελή Υπηρεσία Εποπτείας Ο.Τ.Α, αποστελλομένων υποχρεωτικώς των αποφάσεων των συλλογικών οργάνων εφόσον μεταξύ άλλων, αφορούν ανάθεση υπηρεσιών, ενώ ο Ελεγκτής Νομιμότητας μπορεί αυτεπαγγέλτως να ακυρώσει οποιαδήποτε απόφαση συλλογικών ή μονομελών οργάνων των δήμων για λόγους νομιμότητας, σε προθεσμία 2 μηνών από την δημοσίευση τους, καθώς επίσης να ενεργεί επιτόπιους ελέγχους προκειμένου να διαμορφώνει ίδια αντίληψη.
Γ) Σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 232, 233 και 236 του Ν. 3852/2010, μεταξύ άλλων, οι δήμαρχοι και οι δημοτικοί σύμβουλοι οφείλουν να αποζημιώσουν επί ποινή καταλογισμού το Δήμο για κάθε ζημιά που προξένησαν σε βάρος της περιουσίας τους από δόλο η βαριά αμέλεια, υποκείμενοι επίσης σε πειθαρχική ευθύνη που φθάνει μέχρι της ποινής της αργίας, ενώ αν καταδικασθούν, μεταξύ άλλων, για τα αδικήματα της ψευδούς βεβαίωσης, ή της απιστίας, ή της παράβασης καθηκόντων, εκπίπτουν αυτοδικαίως από το αξίωμά τους.
Δ) Σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 206 παρ. 1 του ν. 3584/2007, επιτρέπεται η πρόσληψη προσωπικού για κατεπείγουσες εποχικές ή πρόσκαιρες ανάγκες Ο.Τ.Α, (σημ. όχι πάντως λόγω έλλειψης προσωπικού) με σύμβαση εργασίας ορισμένου χρόνου για την αντιμετώπιση κατεπειγουσών ή εποχικών ή πρόσκαιρων αναγκών, με σύμβαση εργασίας ορισμένου χρόνου της οποίας η διάρκεια δεν υπερβαίνει του δύο (2) μήνες σε διάστημα 12 μηνών, απαγορευόμενης στο διάστημα αυτό της παράτασης ή μετατροπής της σύμβασης. Ο φορέας που διενεργεί την πρόσληψη αποστέλλει στο ΑΣΕΠ τον πίνακα των προσληπτέων κάθε έτους, το αργότερο μέχρι την 31η Ιανουαρίου του επόμενου έτους. Το ΑΣΕΠ διενεργεί έλεγχο για τη συνδρομή των όρων πρόσληψης της παρούσας περίπτωσης. Εάν κατά τον έλεγχο διαπιστωθεί ότι απασχολείται ή απασχολήθηκε προσωπικό κατά παράβαση των ανωτέρω διατάξεων, εφαρμόζεται η παράγραφος 15 του άρθρου 21 του ν.2190/1994, όπως συμπληρώθηκε και ισχύει.
Ειδικότερα σύμφωνα με τις παραπάνω διατάξεις του άρθρου 21 παρ. 15 του Ν. 2190/1994 τον έλεγχο διενεργούν οι επιθεωρητές του Α.Σ.Ε.Π. και εάν κατά τον έλεγχο διαπιστωθεί ότι απασχολείται ή απασχολήθηκε προσωπικό κατά παράβαση των διατάξεων του παρόντος άρθρου γίνεται, πέραν των κυρώσεων που προβλέπονται από τις παραγράφους 4 και 5 του παρόντος άρθρου και καταλογισμός του συνόλου των αποδοχών που καταβλήθηκαν στο παρανόμως απασχολούμενο ή απασχοληθέν προσωπικό.
Αρμόδιο για τον καταλογισμό όργανο, βάσει της έκθεσης του επιθεωρητή του Α.Σ.Ε.Π., είναι ο διατάκτης του φορέα στον οποίο έγινε η παράνομη πρόσληψη. Ο καταλογισμός γίνεται εις ολόκληρον εις βάρος των, κατά την έκθεση του επιθεωρητή του Α.Σ.Ε.Π., υπευθύνων για τις παράνομες προσλήψεις και εις βάρος των λαβόντων εφόσον διαπιστωθεί ότι από δόλο ή βαρεία αμέλεια συνέπραξαν στη μη νόμιμη πρόσληψή τους.
Ε) Σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 1 επομ. του Ν. 3812/2009, δεν προκύπτει ότι παραπάνω διατάξεις του άρθρου 21 παρ. 15 του Ν. 2190/1994, δεν μπορούν να εφαρμοσθούν απευθείας από το Γενικό Νοσοκομείο Ρόδου, το οποίο ως Ν.Π.Δ.Δ υπάγεται απευθείας στις διατάξεις του Ν. 2190/1994 περί προσλήψεων στο δημόσιο τομέα, όπως εκάστοτε ισχύουν.
Πόρισμα
Ύστερα από τα προαναφερόμενα, έχουμε τη γνώμη ότι :
1) Η υπ΄όψη Προγραμματική Σύμβαση δεν μπορεί να συναφθεί διότι ακόμη και αν δεν περιγραφεί σ’ αυτή ότι δια της Π.Σ. το προσλαμβανόμενο με δίμηνες συμβάσεις νοσηλευτικό προσωπικό, θα απασχοληθεί αποκλειστικά όχι στο Δήμο Ρόδου, όπως θα έπρεπε, αλλά στο Γενικό Νοσοκομείο Ρόδου, επειδή είναι πρόδηλο τοπικό γεγονός, (άγνοια του οποίου δεν συγχωρείται) η παραπάνω διαφορετική της προσλήψεως απασχόληση του προσωπικού, ενέχει εξ αρχής τα στοιχεία της ψευδούς βεβαίωσης, της απιστίας και της παράβασης καθήκοντος σε βάρος των μελών του Δημοτικού Συμβουλίου που θα ψηφίσουν την έγκριση της Προγραμματικής Σύμβασης.
Τυχόν δε κατά το αρχικό στάδιο έγκρισης της Π.Σ. είτε από την Αρχή Νομιμότητας (ή μέχρι συστάσεως της από τις Διοικητικές Υπηρεσίες της Αποκεντρωμένης Διοίκησης), είτε από το Ελεγκτικό Συνέδριο, δεν θεραπεύει την κατάσταση εάν σε μεταγενέστερο έλεγχο, είτε αυτεπαγγέλτως είτε ύστερα από καταγγελία οποιουδήποτε (έστω ανώνυμη), αποδειχθεί ότι κατά καταστρατήγηση του νόμου ψηφίσθηκε σύμφωνα με τα παραπάνω η Π.Σ
Συνεπώς όλες οι προαναφερόμενες ποινικές, πειθαρχικές και καταλογιστικές συνέπειες, θα βαρύνουν ως ανωτέρω τα μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου που ψήφισαν την σύναψη της Προγραμματικής Σύμβασης.
2) Οι προσλήψεις που σε μεταγενέστερο στάδιο της Π.Σ. γίνουν από τη Δημοτική Αρχή, αποτελώντας επίσης για τους ίδιους λόγους καταστρατήγηση της νομοθεσίας περί προσλήψεων, σε οποιοδήποτε μεταγενέστερο στάδιο ή αν μετά από χρόνια, ήθελαν ελεγχθεί είτε από το ΑΣΕΠ, είτε από την Αρχή Νομιμότητας, είτε από το Ελεγκτικό Συνέδριο (αυτεπαγγέλτως, ή με καταγγελία οποιουδήποτε), ενέχουν επίσης για τη Δημοτική Αρχή (Δήμαρχο) τις αυστηρές ποινικές, πειθαρχικές και καταλογιστικές συνέπειες που ως ανωτέρω η νομοθεσία ορίζει.
3) Γνώμη μας είναι ότι το Γενικό Νοσοκομείο Ρόδου ως Ν.Π.Δ.Δ μπορεί απευθείας να προβεί στις παραπάνω προσλήψεις, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 21 παρ. 15 του Ν. 2190/1996, σε συνδυασμό με τον Ν. 3812/2009, μη υπάρχουσας αντίθετης ρητής διάταξης που να το απαγορεύει ή τουλάχιστον δεν μας τέθηκε υπόψη τέτοια διάταξη, σε κάθε δε περίπτωση θα ήταν δυνατόν αντισυμβαλλόμενο μέρος της Π.Σ. που θα έχει το βάρος των προσλήψεων να είναι άλλο εδρεύον στη Ρόδο Ν.Π.Δ.Δ. του αρμόδιου Υπουργείου Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, και όχι να περιέλθει σε βάρος των ευθυνών στο Δήμο Ρόδου και στα όργανά του.
Οι νομικοί σύμβουλοι
Θεόδωρος Παπαγεωργίου Δημήτριος Σαλαμαστράκης

ΣΧΟΛΙΑ:
1) ΕΑΝ ΕΙΧΕ ΤΗΝ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ ΝΑ ΚΑΝΕΙ ΠΡΟΣΛΗΨΕΙΣ ΤΟ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟ ΔΕΝ ΘΑ ΕΙΧΕ ΑΝΑΓΚΗ  ΤΟΣΑ ΧΡΟΝΙΑ  ΤΗΝ ΝΟΜΑΡΧΙΑΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ
2)ΟΙ ΠΟΛΙΤΙΚΟΙ ΛΑΜΒΑΝΟΥΝ ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ ΟΙ ΔΗΜΟΣΙΟΙ ΥΠΑΛΛΗΛΟΙ ΖΗΤΟΥΝ ΓΝΩΜΟΔΟΤΗΣΕΙΣ ΑΠΟ ΝΟΜΙΚΟΥΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΥΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια: