Τετάρτη 7 Σεπτεμβρίου 2011

ΚΟΙΝΗ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΥΠΟΥ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΗΓΕΣΙΑΣ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΥΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ


Τετάρτη, 7 Σεπτεμβρίου 2011
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
ΚΟΙΝΗ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΥΠΟΥ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΗΓΕΣΙΑΣ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΥΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Κυρίες και κύριοι, καλημέρα. Ένας ακόμη κύκλος κλείνει από την πλευρά μας, ένας νέος κύκλος διαρθρωτικών αλλαγών. Φυσικά δεν είναι ο τελευταίος, έπονται πολλοί και θα γίνω πολύ - πολύ σαφής όταν θα πάρω το λόγο μετά τον κ. Μπόλαρη. Είμαστε στην πορεία των διαρθρωτικών αλλαγών στο πλαίσιο της εκπλήρωσης στο 100% των υποχρεώσεων της χώρας απέναντι στους πολίτες της και απέναντι στους δανειστές της. Όσα συμφωνήσαμε τα έχουμε ολοκληρώσει και ορισμένα απ’ αυτά πολύ πριν τα καταληκτικά όρια των συμφωνιών μας. Αλλά εμείς θέλουμε να προχωρήσουμε, γιατί οι διαρθρωτικές αλλαγές στο χώρο της υγείας δεν σχετίζονται μόνο με την τρόικα, κατ’ ελάσσονα λόγο σχετίζονται με τους εταίρους και δανειστές μας, κατά μείζονα λόγο σχετίζονται με τις ανάγκες του Εθνικού Συστήματος Υγείας και τις ανάγκες των πολιτών. Γι’ αυτό προχωράμε και θα σας πω στη συνέχεια πολύ πέραν των όσων έχουμε συμφωνήσει στο μνημόνιο, στο μεσοπρόθεσμο, προχωράμε περαιτέρω τις διαρθρωτικές μας αλλαγές, γιατί έτσι ακριβώς χρειάζεται το Εθνικό Σύστημα Υγείας, γιατί έτσι ακριβώς χρειάζεται η προστασία της υγείας του πολίτη. Θα έχουμε, όμως, την ευκαιρία να τα πούμε. Σας θυμίζω ότι αύριο όπως έχουμε συμφωνήσει με τον κ. Κουτρουμάνη και έχουμε συναποφασίσει στο πλαίσιο της Κυβερνητικής Επιτροπής υπό τον Πρωθυπουργό, αύριο δίνουμε συγκεκριμένες ημερομηνίες Σεπτεμβρίου για την πλήρη εφαρμογή και λειτουργία του ΕΟΠΥΥ.Ο Ενιαίος Οργανισμός Πρωτοβάθμιας Υγείας ξεκίνησε να εφαρμόζεται ως θεσμός ατύπως, ενώ το σχέδιο νόμου ήταν στην Βουλή λόγω των απεργιών θυμάστε, Φεβρουάριο - Μάρτιο, προχωρήσαμε στην εφαρμογή κατά τον νόμο τον Ιούνιο με την ενσωμάτωση των πέντε νοσοκομείων του ΕΣΥ, του ΙΚΑ στο ΕΣΥ με την πρωτοβουλία και την ολοκλήρωση του έργου από την πλευρά του κ. Τιμοσίδη και τώρα πάμε πια στην κατά κυριολεξία λειτουργία της Πρωτοβάθμιας Υγείας και οι σχετικές ανακοινώσεις θα γίνουν αύριο το πρωί. Χθες στο Υπουργικό Συμβούλιο εγκρίθηκε οριστικά και τελικά το σχέδιο νόμου για τις συγχωνεύσεις στο χώρο της Πρόνοιας, για τις διαρθρωτικές αλλαγές στο χώρο της κοινωνικής αλληλεγγύης, για τις διαρθρωτικές αλλαγές στο χώρο του ΕΣΥ και πηγαίνουμε για τη Βουλή. Κατατίθεται το σχέδιο νόμου έτσι όπως εγκρίθηκε και υπογράφτηκε χθες την επόμενη εβδομάδα μετά την επεξεργασία του από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους και από την Κεντρική Νομοπαρασκευαστική Επιτροπή. Χθες για το Υπουργείο Υγείας ήταν μια πάρα πολύ μεγάλη μέρα, διότι η διαρθρωτική αλλαγή αυτή έχει τη στήριξη του Υπουργικού Συμβουλίου και όπως ελπίζουμε και πιστεύουμε σε λίγες μέρες η Βουλή θα εγκρίνει την διαρθρωτική αυτή αλλαγή και το σχέδιο νόμου μας θα γίνει νόμος του κράτους. Δίνω το λόγο στον κ. Μπόλαρη, του οποίου η συμβολή στη διαμόρφωση αυτού του νομοθετικού κειμένου είναι μέγιστη. Ο κ. Μπόλαρης πρέπει να επαινεθεί δημοσίως, διότι είναι μόλις δυο μήνες στο Υπουργείο και από την πρώτη μέρα έχει φερθεί λες και ήταν πάρα πολλά χρόνια μαζί μας. Τον ευχαριστούμε πάρα πολύ, γιατί δεν είναι μόνο ότι επεξεργάζεται νομικά τα κείμενα και τα προχωράει, είναι ότι και πολιτικά τους δίνει την ακριβή τους διάσταση και αυτό πανθομολογείται στο πλαίσιο της Κυβέρνησης και νομίζω ότι και εσείς, ή τουλάχιστον γενικότερα οι συνάδελφοί σας και εσείς στο χώρο του Τύπου με τον προβολή που δίνετε στις παρεμβάσεις του εμμέσως αναγνωρίζετε τη δουλειά του Μπόλαρη που έγινε αμέσως. Του δίνω το λόγο, γιατί έχει πάρα πολλά πράγματα να πει που αφορούν το σχέδιο νόμου αυτό και την πρακτική του εφαρμογή.Μ. ΜΠΟΛΑΡΗΣ: Ευχαριστώ πάρα πολύ τον Υπουργό όχι για τα καλά του λόγια, αλλά για την εμπιστοσύνη και τις δυνατότητες που μου δίνει να παρέμβουμε ουσιαστικά στο να προωθηθούν ζητήματα τα οποία έχουν ανάγκη των θεσμικών παρεμβάσεων σ’ αυτή την εποχή. Σε μια εποχή κρίσης Υπουργέ μου το Υπουργείο, η πολιτεία έχει ανάγκη να παρέμβει στον τομέα της Κοινωνικής Αλληλεγγύης έτσι ώστε να παράσχονται οι ποιοτικότερες κατά το δυνατόν υπηρεσίες στους πολίτες που το έχουν ανάγκη, για να αξιοποιούμε τα χρήματα του Υπουργείου όχι μέχρι το τελευταίο ευρώ, αλλά από το πρώτο ευρώ. Αυτό σημαίνει ότι χρειάζεται να κάνουμε συνένωση δυνάμεων, ώστε να είμαστε αποτελεσματικότεροι προκειμένου να εξοικονομήσουμε πόρους, ανθρώπινο δυναμικό και οικονομικούς πόρους, και βέβαια να εξοικονομήσουμε υποδομές. Γιατί η διαχείριση η οποία γίνεται με την αποσπασματικότητα χάνει στην πορεία της και χώρους και ανθρώπους και χρήματα. Πρώτο, λοιπόν, είναι η ανασυγκρότηση του Εθνικού Συστήματος Κοινωνικής Αλληλεγγύης με συνένωση φορέων - ιδρυμάτων, έτσι ώστε με κοινή Διοίκηση να ενοποιούνται οι διοικητικές υπηρεσίες, να ενοποιηθούν οι οικονομικές υπηρεσίες, άρα να έχουμε κοινές προμήθειες, κοινούς προϋπολογισμούς, κοινές προσπάθειες οικονομικές, άρα εξοικονόμηση δυνάμεων.Μέχρι σήμερα οι Διοικητές έρχονται και λένε, δεν έχουμε προσωπικό. Νοσηλεύτριες χρειάζεται να μας κάνουν τις προκηρύξεις, την ίδια στιγμή σε άλλα ιδρύματα έρχονται και μας λένε δεν έχουμε νοσηλεύτριες γιατί έχουμε περίσσεια διοικητικού προσωπικού. Με την συνένωση των δυνάμεων εξοικονομείται και το ένα και το άλλο. Και σοβαροί και υπεύθυνοι διοικητικοί και οικονομικοί υπάλληλοι θα κάνουν τη δουλειά τους και οι νοσηλεύτριες θα μπούνε στους χώρους που χρειάζεται.Την ίδια στιγμή έχουμε ιδρύματα τα οποία λόγω του ότι είναι συμβεβλημένα με τα Ταμεία έχουν οικονομικές δυνατότητες, ενώ είναι άλλα ιδρύματα τα οποία δεν έχουν καθόλου οικονομικές δυνατότητες. Στη συνένωση αυτών των δύο σηκώνονται και ενισχύονται τα ιδρύματα τα οποία δεν έχουν τις οικονομικές δυνάμεις και αποκτούν δυνατότητες να υπηρετήσουν περισσότερους πολίτες γιατί υπάρχουν οι χώροι.Με την συνένωση ιδρυμάτων έχουμε επίσης δυνατότητα με επικουρικό προσωπικό να υπηρετήσουμε τα ιδρύματα τα οποία μέχρι σήμερα ήταν οικονομικά ασθενή. Το δεύτερο κομμάτι της παρέμβασης -γιατί είναι πολλά αυτά, θα σας δώσω περιλήψεις για να μπορούμε να απαντήσουμε σε ερωτήσεις- είναι η ένταξη των φορέων οι οποίοι έχουν χτιστεί με χρήματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του ελληνικού λαού για να παράσχουν υπηρεσίες αποκατάστασης. Είναι ιδρύματα τα οποία εμφανίζονται ως προνοιακά ιδρύματα, ενώ είναι ιδρύματα παροχής 4βάθμιας φροντίδας υγείας. Με την ένταξή τους στα τοπικά νοσοκομεία, στα πλησιέστερα νοσοκομεία αυτά τα κέντρα τα οποία είναι κέντρα πλέον φυσικής ιατρικής και αποκατάστασης, δίνεται η δυνατότητα στο Εθνικό Σύστημα Υγείας να στηρίξει χιλιάδες συμπολίτες μας οι οποίοι μέχρι σήμερα είχαν τρεις δυνατότητες: η μία είναι να πιέζουν για να παραμένουν σε χειρουργικές και ορθοπεδικές κλινικές γιατί δεν είχαν που να πάνε. Η δεύτερη είναι όσοι είχαν δυνατότητα να πάνε στα ιδιωτικά κέντρα αποκατάστασης στην Ελλάδα, κάποιοι άλλοι να μετακινηθούν σε κέντρα Γερμανίας, Σουηδίας, Αγγλίας στο εξωτερικό και κάποιοι άλλοι ιδιαίτερα στην επαρχία που δεν είχαν αυτές τις δυνατότητες να πάνε στα σπίτια τους και να επιδεινωθεί η κατάστασή τους. Το Εθνικό Σύστημα Υγείας, λοιπόν, αποκτά με την ένταξη αυτών των μονάδων αποκατάστασης, τον ΚΑΦΚΑ και τον ΚΕΚΑΜΕΑ τη δυνατότητα να παράσχει υπηρεσίες φυσικής ιατρικής και αποκατάστασης σε συμπολίτες μας. Εννοείται ότι μ’ αυτό τον τρόπο αξιοποιούμε ιδρύματα τα οποία μέχρι σήμερα δίνανε το 20% των δυνατοτήτων τους, στην ουσία ήταν ιδρύματα εν αχρησία και ήταν ιδρύματα στα οποία παρενέβαιναν τα Διοικητικά Συμβούλια ανάλογα με το φιλότιμό τους, με το πώς αντιλαμβανόντουσαν την κατάσταση για να τα προωθήσουν τα ζητήματα. Το μεγάλο τους έλλειμμα ήταν και είναι και η εντολή από τον Υπουργό είναι από χθες να τρέξουμε, ώστε να αποκτήσουν όλα αυτά οργανισμούς, γιατί δεν είχαν τα ΚΕΚΥΚΑΜΕΑ και τα ΚΑΦΚΑ οργανισμούς. Τρέχουμε, λοιπόν, από χθες έτσι ώστε στον επόμενο μήνα να έχει λυθεί αυτή η μεγάλη εκκρεμότητα για να μπορούν να λειτουργήσουν. Θέλω να σας πω, ότι αυτά τα ιδρύματα είναι φορείς που έχουν αρτιότατο ιατροτεχνολογικό εξοπλισμό τελευταίας τεχνολογίας. Σε πάρα πολλά απ’ αυτά ο εξοπλισμός αυτός δεν έχει χρησιμοποιηθεί ποτέ. Όλα αυτά τα ιδρύματα 30 περίπου στην αριθμό έχουν θεραπευτικές δεξαμενές, που δεν έχουν χρησιμοποιηθεί ποτέ. Όχι τώρα λόγω κρίσης, και προηγούμενα. Αυτές λοιπόν οι δεξαμενές, με την ένταξη στο Εθνικό Σύστημα Υγείας όλες, θα λειτουργήσουν δίνοντας τεράστιες δυνατότητες στους συμπολίτες μας που τις έχουν ανάγκη. Και βέβαια, θα έχουμε ειδική μέριμνα ώστε αυτές οι δεξαμενές, αυτές οι εγκαταστάσεις να μπορούν τις ώρες που δεν τις χρησιμοποιούν τα Ιδρύματα, να τις χρησιμοποιούν οι τοπικές κοινωνίες με προγραμματικές συμβάσεις, είτε είναι Δήμος, είτε είναι ιδιώτες. Για να μη μένουν σε αχρησία εγκαταστάσεις που μπορεί και πρέπει να τις χρησιμοποιήσει ο πολίτης. Κλείνω λέγοντας ότι έχει αποφασισθεί η σύσταση του ενιαίου εθνικού μητρώου των δικαιούχων επιδομάτων, με την απόφαση τη χθεσινή του Υπουργικού Συμβουλίου περνάει στο νόμο. Την ευθύνη για τη σύσταση αυτή την έχει το Υπουργείο Υγείας όπως είχε ζητήσει, όπως είχε εισηγηθεί ο Υπουργός. Αυτό δε σημαίνει ότι εμείς παίρνουμε για να διαχειριστούμε τα επιδόματα από τ’ άλλα Υπουργεία και τους άλλους φορείς. Την ευθύνη συγκρότησης του Μητρώου έχουν. Και επειδή θέλουμε ν’ αξιοποιήσουμε την προηγούμενη εμπειρία από την καταγραφή, από την απογραφή των δημοσίων υπαλλήλων, σας λέμε ότι η πρόκληση είναι το Μητρώο αυτό να είναι σε μια ψηφιακή πλατφόρμα, σε μια ηλεκτρονική πλατφόρμα η οποία είναι διαδραστική, να μπορούμε να τη χρησιμοποιήσουμε, να παρεμβαίνουμε πάνω για να κάνουμε έρευνα πάνω στην πλατφόρμα, μην κάνουμε απλά μια απογραφή. Θα πρέπει να μπορούμε να τη χρησιμοποιήσουμε σαν εργαλείο για να ξέρουμε ποια εποχή έχουμε ένταση, σε ποια εποχή αυξάνονται κάθετα τα επιδόματα, σε ποια περιοχή γίνονται αυτά, ώστε να μπορούμε έχοντας την πλατφόρμα, να κάνουμε στη συνέχεια στοχευμένες παρεμβάσεις και ελέγχους. Στην κατεύθυνση αυτή έχει ήδη ξεκινήσει η συνεργασία με τον Υφυπουργό Παντελή Τζωρτζάκη, ο οποίος έχει τη γνώση και έχει και εξειδικευμένα το αντικείμενο, τις επόμενες μέρες θα κινηθούμε για να υπάρξει Κοινή Υπουργική Απόφαση από τα Υπουργεία Διοικητικής Μεταρρύθμισης, Οικονομικών, Εργασίας και το Υγείας βεβαίως, για να έχουμε και το εργαλείο με το οποίο θα δουλέψουμε. Κλείνοντας, θέλω να σας πω ότι σήμερα περνάει από την Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων ο διορισμός των δύο νέων Διοικητών των ΥΠΕ, του κ. Τσιτουρίδη για την Κεντρική Μακεδονία και του κ. Κατσικόπουλου για τη Δυτική Ελλάδα και αύριο, η πρώτη δράση την οποία θα κάνουμε με το Διοικητή της ΥΠΕ της Δυτικής Ελλάδας, θα είναι να συζητήσουμε την άμεση συγκρότηση κλιμακίου από οφθαλμίατρους, οι οποίοι θα πάνε στη Ζάκυνθο για να ελέγξουν τη λίστα της ντροπής με τα 700 άτομα τα οποία φέρεται ότι παίρνουν το προνοιακό επίδομα τυφλότητος, ενώ καταγγέλλεται ότι οι περισσότεροι από αυτούς δεν το δικαιούνται, δεν έχουν τα κριτήρια του νόμου. Είναι σημαντικό να πούμε ότι οι δράσεις αυτές και οι παρεμβάσεις δε γίνονται για να κάνουμε περικοπές από τα προνοιακά επιδόματα, οι παρεμβάσεις γίνονται για να μην παίρνουν προνοιακά επιδόματα αυτοί που δεν τα δικαιούνται, ώστε να στοχευθούν τα χρήματα και να υπηρετηθούν καλύτερα αυτοί που έχουν ανάγκη της κοινωνικής πολιτικής την εποχή της κρίσης. Σας ευχαριστώ πολύ.ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Κυρίες και κύριοι, ευχαριστώ πάρα πολύ το συνάδελφο υφυπουργό Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, το Μάρκο Μπόλαρη για όσα είπε και κυρίως για όσα έχει κάνει. Η δουλειά του αποτυπώνεται στο σχέδιο νόμου που οδεύει προς τη Βουλή. Ας πάμε τώρα σε άλλα θέματα που αφορούν το σχέδιο νόμου αυτό, είναι σοβαρά, είναι σημαντικά και τ’ ανακοινώνω ενώπιόν σας σήμερα, όπου η παρούσα πολιτική ηγεσία κλείνει ακριβώς ένα χρόνο στο Υπουργείο αυτό. Κλείνουμε εδώ ένα χρόνο, τέτοια ώρα ήμαστε εδώ πέρυσι και αυτός ο χρόνος για μας ήταν ένας χρόνος κόπου, αγώνων, συγκρούσεων, ένας χρόνος όπου αφιερώθηκε στις πολιτικές δημόσιας υγείας με τις οποίες ασχολούμαστε το περισσότερο κομμάτι του χρόνου μας, εξ ου και έχουμε τα θεαματικά αποτελέσματα σε ό, τι αφορά την ένταξη των ασθενών εξαρτημένων τοξικομανών στα νοσοκομεία και στα προγράμματα θεραπείας. Πολιτικές μας που έχουν φέρει ήδη μέχρι τώρα αύξηση σε σχέση με πέρυσι των δωρητών οργάνων σώματος, πολιτικές που έχουν φέρει όφελος για τον Έλληνα φορολογούμενο σε ό, τι αφορά τη συγκράτηση της σπατάλης, πολιτικές οι οποίες έχουν φέρει και φέρνουν και σήμερα μείζονες διαρθρωτικές αλλαγές στο χώρο της υγείας. Κι επαναλαμβάνω ότι έπεται και συνέχεια τις επόμενες εβδομάδες, θα σας μιλήσω γι’ αυτό σχετικά τώρα.Στο σχέδιο νόμου προβλέπεται ρύθμιση καθ’ όπως το είχαμε περιγράψει, με όρους ακριβείς και αξιόπιστους. Ρύθμιση με την οποία από τούδε και στο εξής, από της ψηφίσεως του νόμου και στο εξής, την άδεια άσκησης του ιατρικού επαγγέλματος, την ένταξη σε αυτό, τις άδειες των οικονομικών νομικών προσώπων στο χώρο, αντί των οργάνων αποσυγκέντρωσης του κράτους, ή αποκέντρωσης του κράτους, που μέχρι τώρα ήταν αρμόδια, τις άδειες αυτές θα τις δίνουν οι Ιατρικοί Σύλλογοι. Σας θυμίζω τη σχετική συζήτηση που είχα με τον Πανελλήνιο Ιατρικό Σύλλογο και με τον Ιατρικό Σύλλογο Αθηνών μετά αμέσως την εκλογή του, αντίστοιχες συναντήσεις είχα και με τον Ιατρικό Σύλλογος της Θεσσαλονίκης, τους είχα πει ότι έτσι θα πορευθούμε και έτσι και κάνουμε. Αυτή είναι μια αλλαγή στο χώρο, η οποία καθυστερούσε επί κάποιες δεκαετίες. Απορώ γιατί.Αντίστοιχες ρυθμίσεις έχουμε εμείς οι δικηγόροι, έχουν οι Μηχανικοί, στο πλαίσιο της αυτορρύθμισης, στη βάση βέβαια του νόμου. Αυτορρύθμισης, που παράγεται στο πλαίσιο της λειτουργίας Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου που είναι σύμβουλοι της πολιτείας και το έχετε συνηθίσει να είναι μόνο συνδικαλιστές.Οι Ιατρικοί Σύλλογοι δεν είναι συνδικαλιστικές Ενώσεις, είναι Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου όπως είναι και οι Δικηγορικοί Σύλλογοι. Σύμβουλοι της πολιτείας. Γιατί, λοιπόν, να μην είναι αυτοί αρμόδιοι και στο χώρο της Ιατρικής; Θα είναι, λοιπόν, και αυτό αποτελεί μια από τις κορυφαίες αλλαγές, που δεν έχει ακόμη προσεχθεί, που συμπεριλαμβάνονται στη νομοθετική μας πρωτοβουλία. Όπως το είπαμε, έτσι ακριβώς και το κάναμε. Η δεύτερη διαρθρωτική αλλαγή, μεγαλύτερης έντασης, αξίας και σημασίας: Ίσως έχετε ακούσει την παρούσα πολιτική ηγεσία του Υπουργείου πολλές φορές να λέει ότι έχουμε υπερδιπλάσιο αριθμό γιατρών σε σχέση με τις υπόλοιπες χώρες μέλη του ΟΟΣΑ. Πρέπει να διευκρινίσουμε αμέσως, ότι αυτός ο διπλάσιος αριθμός αφορά τόσο τους γιατρούς που είναι εντός και εκτός ΕΣΥ, όλους τους γιατρούς της χώρας δηλαδή, και αυτή η επιθυμία για τις σπουδές στην Ιατρική και την Οδοντιατρική Σχολή προκύπτει από όσα μετεμφυλιακά διαμορφώθηκαν ως συνείδηση για το Πανεπιστήμιο της ελληνικής κοινωνίας, το ίδιο πρόβλημα έχουμε και στους δικηγόρους και στους μηχανικούς και παντού, όμως αυτή η κακή αναλογία να έχεις παραπάνω γιατρούς απ’ όσους χρειάζεσαι, μπήκε και μέσα στο ΕΣΥ και κυρίευσε το ΕΣΥ.Υπερδιπλάσιος αριθμός γιατρών από τον απαιτούμενο, από τον μέσο όρο των κρατών μελών του ΟΟΣΑ και στο ΕΣΥ. Ίσως θυμάστε τον κ. Μόσιαλο να δίνει τα στοιχεία - κύριε Πολύζο διορθώσετε με αν κάνω λάθος - για την αντιστοιχία ενός γιατρού προς ένα κρεβάτι. Ενώ ταυτοχρόνως ανεχόμαστε να υπάρχει ένας νοσηλευτής για 30 ασθενείς, όχι κρεβάτια. Και ανεχόμαστε αυτή την κακή αναλογία όταν 0,46 προς 1 κρεβάτι είναι η αναλογία στα κράτη μέλη του ΟΟΣΑ.Πάμε τώρα στην πραγματικότητα: Γιατί εσείς καλύπτοντας το χώρο σας λέτε για ελλείψεις σε γιατρούς στο α’, ή στο β’, ή στο γ’ νοσοκομείο, κυρίως στα περιφερειακά; Γιατί το κάνετε αυτό; Έχετε τρελαθεί; Όχι. Διότι και αυτό είναι αλήθεια. Προσέξτε τώρα τι σύστημα οικοδομήθηκε από τους δήθεν ευαίσθητους.Οικοδομήθηκε ένα σύστημα υποταγής στο ιατρικό κατεστημένο όπως αυτό αποτυπώθηκε στις πελατειακές του εκφάνσεις, στην α’, ή στη β’, ή στη γ’ πόλη της Ελλάδας. Και όλο το σύστημα πολιτείας - κοινωνίας, αναπαρήγαγε το υπαρκτό χωρίς να καλύπτει κενά. Πέντε αναισθησιολόγοι, κανένας παιδίατρος. Πέντε καρδιολόγοι, κανένας παιδίατρος. Τα κατεστημένα αναπαρήγαγαν τον εαυτό τουςΗ ελληνική πολιτεία όπως λειτούργησε στο χώρο του ΕΣΥ με κατασκευές κτιρίων πολύ παραπάνω από τις ανάγκες των περιοχών, για να ικανοποιήσουν πρόσκαιρα πελατειακά αιτήματα, δημιούργησε το εξής απίστευτο: υπερδιπλάσιος αριθμός γιατρών στα νοσοκομεία μας και ταυτοχρόνως κενά. Κυρίες και κύριοι, αυτό ήρθαμε να λύσουμε εμείς. Και είχαμε το θάρρος μία, δύο, πενήντα, εκατό φορές, αμετακίνητοι στην επιλογή μας, να λέμε ότι το Εθνικό Σύστημα Υγείας όπως έστρωσε έτσι θα κοιμηθεί, σε ό, τι αφορά το πελατειακά κατανεμημένο, δηλαδή ανορθολογικά και σε βάρος των συμφερόντων των Ελλήνων φορολογουμένων, σύστημα διάρθρωσης των γιατρών - το «σύστημα» εντός εισαγωγικών - στα δημόσια νοσοκομεία μας. Προσέξτε, τώρα, απέναντι σε αυτό η κλασική μορφή εκφοράς πολιτικού λόγου από το Υπουργείο τούτο, στο πλαίσιο της απόπειρας να είμαστε καλοί με όλους, ήταν ότι θα προσλάβουμε κι άλλους γιατρούς. Ε, όχι λοιπόν! Δεν θα προσλάβουμε κανένα άλλο γιατρό. Αμετακίνητοι, ανυποχώρητοι σε αυτή την τελική μας επιλογή.Και τι θα γίνει με τα θέματα των ελλείψεων, που το ανορθολογικό κράτος παρήγαγε τις περασμένες δεκαετίες, από τους δήθεν ευαίσθητους; Τι θα γίνει; Βεβαίως απαντάμε, βεβαίως θα το παλέψουμε.Πρώτον, κάθε μία πρόσληψη που θα μας δίνει δυνατότητα η κρίση και ο Υπουργός των Εσωτερικών - που έχει την ευθύνη της πορείας και τον οποίο σεβόμαστε και θα τον υποστηρίξουμε - θα είναι νοσηλευτή. Δεν υπάρχει περίπτωση να προσλάβουμε γιατρό.Η ευαισθησία πρέπει να εκδηλώνεται εκεί όπου υπάρχει η μεγάλη ανάγκη. Ποιος τολμάει να δηλώσει ευαίσθητος, όταν αφήνει αυτό τον κόσμο να παλεύει με τα άγρια θηρία; Αφήνει τους νοσηλευτές με 30 ασθενείς; Ποιος τολμάει να λέει οτιδήποτε άλλο, όταν υπάρχει αυτή η πρώτιστη και μεγάλη ανάγκη; Κανείς δεν τολμάει να το πει αυτό όταν ανοίξει ο διάλογος με τους όρους της πραγματικότητας.Και τι θα γίνει, όμως, με τους πολίτες; Κυρίες και κύριοι, το πρόβλημα των ελλείψεων δεν παρήχθη μόνο και αναπαράγεται μόνο από τους πελατειακά σκεπτόμενους και λειτουργούντες γιατρούς και πολιτικούς, παράγεται και από τον υδροκεφαλισμό της Ελλάδας και από τη διαφθορά. Γιατί; Διότι ενώ υπάρχει ανεργία στον κλάδο των γιατρών, όπου προκηρύσσουμε θέσεις στην Περιφέρεια, που δεν είναι Περιφέρεια, (όπως η Πάτρα, ή η Λάρισα, ή το Ηράκλειο) προβεβλημένη Περιφέρεια, ή το Ηράκλειο, δεν πάνε. Απαντώντας στη Βουλή σε επίκαιρη ερώτηση συναδέλφου από την Αιτωλοακαρνανία του Ανδρέα Μακρυπίδη που μου έλεγε «έχουμε ελλείψεις», του έλεγα «και γιατί δεν λέτε ότι στο Μεσολόγγι τέσσερις θέσεις προκηρύχθηκαν και κηρύχθηκαν άγονες με καμία υποψηφιότητα;». Γιατί δεν λέμε για την κατάσταση στα Χανιά όπου προσλαμβάνουμε παιδιάτρους και φεύγουν; Δεν πάνε στην Περιφέρεια και η πολιτική των κινήτρων, πολιτική του ΠΑΣΟΚ και της Νέας Δημοκρατίας απέτυχε.Εκεί που είτε υπάρχει πελατειακά κατανεμημένο ιατρικό προσωπικό, είτε που δεν προσέρχονται οι γιατροί παρ' ότι δηλώνουν άνεργοι, και βεβαίως δεν προσέρχονται αφού όλοι κυνηγάνε την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη και τη Λάρισα και την Πάτρα και το Ηράκλειο, βεβαίως δεν προσέρχονται, αφού το σύστημα τους δίνει δυνατότητες εδώ!Εκεί, λοιπόν, όπου έχουμε ελλείψεις για τον έναν, ή για τον άλλον λόγο, δυο είναι οι λόγοι επαναλαμβάνω. Έχουμε υπερδιπλάσιο αριθμό γιατρών μέσα στο ΕΣΥ αλλά έχουμε και ελλείψεις γιατί οι υπάρχοντες γιατροί πελατειακά κατανεμήθηκαν και στις άγονες περιοχές τις νησιωτικές, ή όπου δεν είναι προνομιούχο το μέρος, δεν πάνε οι υποψήφιοι και δεν πληρούνται οι θέσεις. Εκεί, το Εθνικό Σύστημα Υγείας όχι μόνο στην Πρωτοβάθμια μορφή του, αλλά και στη Δευτεροβάθμια μορφή του, θα συνεργάζεται με τους συμβεβλημένους γιατρούς του ΕΟΠΥΥ.22.000 γιατροί της Πρωτοβάθμιας Υγείας είναι στη διάθεση των Νοσοκομείων μας. Γιατί μιλάμε για 22.000 γιατρούς στον ΕΟΠΥΥ; Είναι 22.000 γιατροί που προκύπτουν από τους γιατρούς του ΙΚΑ και από τους συμβεβλημένους γιατρούς των άλλων Ταμείων που θα είναι συμβεβλημένοι γιατροί του ΕΟΠΥΥ και από τους 5.000 γιατρούς καινούργιους που θα συμβληθούν με τον ΕΟΠΥΥ. Θα τα πούμε αύριο αυτά.Σε αυτούς να μην ξεχνάτε να προσθέτετε και τους γιατρούς των Κέντρων Υγείας. Πόσοι είναι κ. Πολύζο αυτοί;Ν. ΠΟΛΥΖΟΣ: 2.000.ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Συν 2.000. Να η Πρωτοβάθμιά μας Υγεία, πραγματικότητα για 9 εκ. ασφαλισμένους. Θα με θυμηθείτε, δεν θα είμαι εγώ εδώ, όταν όλα τα Ταμεία θα παρακαλούν να μπουν στον ΕΟΠΥΥ. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Που θα είστε;ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ερχόμαστε εδώ για να μείνουμε για πάντα; Εμείς δεν είμαστε κολλημένοι με τις καρέκλες μας! Είναι δυνατό να κάνω προβολή στο μέλλον και να συνυπολογίζω τον εαυτό μου; Τι είμαι; Εμείς πρέπει να κάνουμε δουλειά. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Και εμείς δουλειά κάνουμε.ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Με συγχωρείτε, εσείς είστε δημοσιογράφος όμως. Ένας Υπουργός είναι Υπουργός επειδή ο Πρωθυπουργός τον τίμησε και η Βουλή τον στηρίζει. Δεν έρχεται για να μείνει εσαεί. Θα δείτε τα επόμενα χρόνια πως και τα υπόλοιπα Ταμεία θα παρακαλάνε να μπουν στον ΕΟΠΥΥ.Αυτοί οι γιατροί μπορούν να προσφέρουν υπηρεσίες μια μέρα την εβδομάδα από το πρωί μέχρι το βράδυ -όχι τα απογεύματα όπως κάπου γράφτηκε- στα Νοσοκομεία μας, με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου των Νοσοκομείων, στο οποίο όπως ξέρετε συμμετέχει και ο Διευθυντής των Ιατρικών Υπηρεσιών ο γιατρός δηλαδή που είναι υπεύθυνος και εγγυάται η παρουσία του μια καλή απόφαση.Τι θα αποφασίζουν αυτοί; Αν έχουν ανάγκη και πόσους έχουν ανάγκη. Και θα απευθύνονται προφανώς για τις ειδικότητες που έχουν ανάγκη στους γιατρούς που είναι συμβεβλημένοι με τον ΕΟΠΥΥ της περιοχής για να καλύπτουν το θέμα αυτό και μπορεί να πάνε σε μια λογική τηρουμένων των αναλογιών και των αναγκών ικανοποιημένων των αναγκών, να πηγαίνουν κάθε μέρα και σε κάποιους άλλους. Εμείς θέλουμε αυτό να λειτουργήσει πάρα πολύ, δεν θέλουμε να λειτουργήσει δειλά, ώστε οι ασθενείς να καλυφθούν. Να υπάρχει θέμα έλλειψης. Αυτή η αλλαγή προσδίδει δυνατότητες στο σύστημα, είναι ανέξοδη -τεράστιες δυνατότητες λέει ο Αντώνης κι έχει δίκιο- και καλύπτει ανάγκες των πολιτών. Και όποιος σπεύσει να μου πει «Ναι, μα αυτοί θα πάνε περίπου με τους όρους λειτουργίας του απογευματινού Ολοήμερου Νοσοκομείου». Θα τους πω ναι, και τι σας πειράζει; Άμα πήγαιναν στο Ολοήμερο Νοσοκομείο και ήταν γιατρός του ΕΣΥ είναι διαφορετικό από το να είναι ένας άλλος γιατρός; Και στο ερώτημα «ποιος θα τους ελέγχει;», μα θα τους ελέγχει η Διοίκηση του Νοσοκομείου όπως ελέγχει και τους γιατρούς της για να κάνουν καλά τη δουλειά τους. Εάν δεν σας αρέσει, ή αν κάποιος κάνει κριτική ο έλεγχος που υπάρχει μέσα στα Νοσοκομεία σήμερα, η απάντηση είναι ότι αυτός ο έλεγχος που υπάρχει για τους μέσα, θα υπάρχει και για τους έξω. Είναι εκ του πονηρού οι ερωτήσεις αυτές.Ο κ. Πολύζος μπορεί να αναφερθεί ειδικά γιατί ξέρει το θέμα και αυτός έχει κάνει τη ρύθμιση.Εμείς ορίζουμε όργανο ελέγχου μέσα στα Νοσοκομεία περαιτέρω από τα σημερινά και είναι και αυτό μια αλλαγή που δεν τη θεωρώ διαρθρωτική, αν δεν τη δω στην πράξη. Ελπίζω να βοηθήσει, είναι μια ελπίδα η ρύθμιση αυτή, αλλά δεν είναι όπως η άλλη ?ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ελέγχει τον ΕΟΠΥΥ δηλαδή;ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ελέγχει τους γιατρούς που με απόφαση του Δ.Σ. μπαίνουν μέσα να δουλέψουν. Η δική μου γνώμη, κυρίες και κύριοι, ήταν ο διοικητής του Νοσοκομείου να παίρνει την απόφαση αυτή. Αλλά οι συνεργάτες εδώ το Υπουργείο είπαν να πάνε πιο ήπια, να πάμε με απόφαση του Δ.ΣΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ποιος θα ελέγχει;ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Θα ελέγχουν τα όργανα του Νοσοκομείου, όπως ελέγχουν και το υπόλοιπο Νοσοκομείο.Με απόφασή μας αφού ψηφιστεί ο νόμος θα εξειδικεύσουμε αυτή την πάρα πολύ σοβαρή διαρθρωτική αλλαγή. Δεν είναι Προεδρικά Διατάγματα για να κάνουμε ένα χρόνο, είναι αποφάσεις που θα ληφθούν αμέσως γιατί είμαστε έτοιμοι. Κυρίες και κύριοι, υπάρχει και η ρύθμιση όπως ίσως ξέρετε, οι πιο πολλοί από εσάς έχουν γράψει κιόλας, για τους πανεπιστημιακούς γιατρούς του ΕΣΥ, τακτικούς Καθηγητές και αναπληρωτές Καθηγητές γιατί αυτούς αφορά η ρύθμιση. Τους μόνιμους. Για λόγους ουσίας, για λόγους διαφάνειας και για λόγους κατάργησης πολυετούς υποκρισίας, περνάμε στη ρύθμιση που υπάρχει μέσα στο σχέδιο νόμου αυτό.Η ρύθμισή μας λέει: όπως συμβαίνει σήμερα στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη, όπου όπως η κα Διαμαντοπούλου χτες ευφυώς επισήμανε, δουλεύει η συντριπτικότατη πλειοψηφία των Καθηγητών πανεπιστημιακών δηλαδή του ΕΣΥ. Οι αριθμοί είναι συντριπτικοί, Αθήνα - Θεσσαλονίκη είναι πάνω από 1.500, όταν όλες οι άλλες Σχολές μαζί είναι κάτω από 150.Στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, λοιπόν, επί πάρα πολλά χρόνια οι Καθηγητές επειδή δεν υπάρχουν χώροι στα Νοσοκομεία και επειδή και επειδή και επειδή, έχουν τα ιατρεία τους. Αυτό παρήγαγε δυο κακά αποτελέσματα. Το πρώτο, ότι υπήρχε διάκριση ανάμεσα σε αυτούς και τους γιατρούς των Πανεπιστημίων που ήταν εκτός Αθηνών και Θεσσαλονίκης, και που τα Νοσοκομεία είχαν χώρους και δουλεύουν κανονικά. Εκεί οδηγούσε ο κόσμος σε παράνομη εργασία εκτός Νοσοκομείου, γιατί οι υπερβολικές τυπικότητες οδηγούν με μαθηματική ακρίβεια σε παρατυπίες. Και από την άλλη πλευρά όπως η κα Διαμαντοπούλου ανέφερε δεν ελεγχόταν, επειδή αυτά όλα εθεωρούντο μεταβατικές καταστάσεις δεν δινόταν σημασία αν οι γιατροί που κάνουν και τα ιατρεία τους απ' έξω δίνουν ένα κομμάτι της αμοιβής τους το 10% στον υπέρ του Πανεπιστημίου λογαριασμό, όπως κάνουν οι δικηγόροι, ή οι μηχανικοί. Εγώ από τη δική μου δουλειά το θυμάμαι, γιατί εγώ συνδύαζα ως δικηγόρος είχα την άδεια και δικηγόρος ήμουν και στο Πανεπιστήμιο δούλευα. Από τις δικηγορικές μου αμοιβές ένα κομμάτι δεν θυμάμαι πόσο ήταν τότε, ήταν ο νόμος Αρσένη αν θυμάστε.Αυτό ισχύει για τους δικηγόρους και για τους μηχανικούς, για τους γιατρούς δεν ίσχυε παράγοντας αυτή την άνιση μεταχείριση. Και ταυτοχρόνως επειδή αυτά περί Αθήνας και Θεσσαλονίκης ήταν μεταβατικά, κάθε φορά ο Υπουργός Υγείας μετέθετε με νόμο την έναρξη εφαρμογής της πλήρους απαγόρευσης, γιατί σού ‘λεγε «πήγαινε το δυο χρόνια πίσω δεν θα είμαι εγώ τότε», ή έκαναν όπως κάνω κι εγώ με Υπουργικές Αποφάσεις παρατείνω την μη εφαρμογή ενός νόμου. Αυτό είναι υποκρισία. Αυτό είναι υποκρισία μεγέθους! Και τρίτον, μιλάμε ήδη για αδιαφάνεια, για άνιση μεταχείριση και υποκρισία. Και το τελευταίο επιχείρημα και πολύ σοβαρό είναι ότι για την ηγεσία του Υπουργείου Υγείας οι πανεπιστημιακοί καθηγητές είναι ένα πλεονέκτημα του Εθνικού Συστήματος Υγείας. Ο εξισωτισμός προς τα κάτω δεν μας εκφράζει. Εμείς τους θέλουμε μέσα στο σύστημά μας και όπου υπάρχει ελκυστική μονάδα του ΕΣΥ, εκεί είναι και μια πανεπιστημιακή κλινική από πίσω. Εμείς έχουμε το θάρρος των απόψεών μας, βγαίνουμε τις λέμε, τις υποστηρίζουμε, τις μετατρέπουμε σε πράξη. Αυτές είναι οι απόψεις μας. Κάναμε διάλογο με το Υπουργείο Παιδείας, με τους Προέδρους των Τμημάτων της Ιατρικής, καταλήξαμε, το συζητήσαμε στο Υπουργικό Συμβούλιο, το Υπουργικό Συμβούλιο είναι ένα όργανο που λειτουργεί, οι διαφωνίες είναι αρκετές πολλές φορές σε πολλά θέματα. Η συζήτηση που κάναμε με την Μαριλίζα την Ξενογιαννακοπούλου έφερε την πρόταση του Μόσιαλου, ότι αφού το κάνουμε αυτό ας θεσπίσουμε και ένα τεκμήριο φορολογικό, όποιος κάνει και γραφείο δεν μπορεί να δηλώνει εισοδήματα τόσο μικρά, θα δηλώνει από κάποιο σημείο και πάνω. Και στη διάταξη αυτή που θα δείτε, εμπεριέχεται και η ρύθμιση, ότι το Υπουργείο Οικονομικών -φυσικά γιατί εκ του Συντάγματος μόνο αυτό θεσπίζει φορολογικές διατάξεις- θα θεσπίσει τεκμήριο για όσους γιατρούς ασκούν το επάγγελμά τους ελευθέρως απ’ έξω. Τούτη εδώ η αλλαγή δεν είναι από τις μεγάλες, είναι όμως ένα δείκτης ότι εδώ δεν ήρθαμε για να αναβάλουμε τη λύση των θεμάτων φοβούμενοι. Εδώ ήρθαμε για να λύσουμε ό, τι θέμα βρίσκουμε μπροστά μας, όσα πιο πολλά μπορούμε. Ξέρουμε ότι τα πιο πολλά εκκρεμούν ακόμη, αλλά κάνουμε έναν αγώνα να μην χάνουμε χρόνο ό, τι μπορούμε να κάνουμε. Τώρα τελειώσαμε; Όχι κυρίες και κύριοι, όχι δεν τελειώσαμε. Έχουμε μπροστά μας πολύ μεγάλες διαρθρωτικές αλλαγές καινούργιες. Τον ασθενή τον ενδιαφέρει κατά μείζονα λόγο η παρέμβαση που θα κάνουμε -το είδα και σε κάποια εφημερίδα αυτό να γράφεται, είναι οι σκέψεις του Άρη του Μουσιώνη- για τα επείγοντα περιστατικά στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη, τα ΤΕΠ και θα την κάνουμε τον Οκτώβριο.Θα δοθεί τέλος στην ταλαιπωρία του 20% των ασθενών που περιμένουν στα ράντζα με ανοιγμένα τα κεφάλια, ή σπασμένα πόδια, ή χέρια, γιατί το 80% των πονηρών έχει κάνει εισαγωγή εκμεταλλευόμενο την εφημερία. Αυτό θα πάρει τέλος. Η εφημερία είναι για τα επείγοντα και για ότι μοιάζει με επείγον, δεν είναι για να βολεύουν οι γιατροί τους πελάτες τους. Έρχεται αυτή η διαρθρωτική αλλαγή τον Οκτώβριο, ετοιμάζεται ενώ μιλάμε η διαρθρωτική αλλαγή που αφορά τη νέα Διοίκηση του ΕΣΥ. Θα ενσωματώσουμε ό, τι υγιές υπάρχει στη Διοίκηση του ιδιωτικού τομέα της υγείας. Μην περιμένετε από μένα αλλαγές του νομικού καθεστώτος λειτουργίας των νοσοκομείων. Εγώ είμαι νομικός και δεν έχω αυταπάτες, όπου γίνανε Νομικά Πρόσωπα ιδιωτικού Δικαίου δεν έγινε τίποτα, αυξήθηκαν απλώς οι δαπάνες. Θα ενσωματώσουμε τρόπο ρηξικέλευθο και ριζοσπαστικό ό, τι το πιο δυναμικό υπάρχει στο χώρο της Διοίκησης της Υγείας. Ακούστε έναν παράδειγμα, ρωτήστε τον κ. Τιμοσίδη αν εγώ υπερβάλω, επισκέφτηκα το «ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ» στη Θεσσαλονίκη, πάει καιρός, το επισκέφτηκαν και άλλοι Υπουργοί του Υπουργείου μας και ο Μιχάλης Τιμοσίδης. Ο Μιχάλης μάλιστα κάθισε και έφαγε μαζί τους. Το γεύμα ήταν το γεύμα των ασθενών. Μου είπε ότι το γεύμα των ασθενών στο «ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ» είναι της ποιότητας ενός πολύ καλού εστιατορίου. Πληρώνουν 4,5 € για τρία πιάτα του μεσημεριανού, 4,10 € τα τρία γεύματα την ημέρα; Δύο γεύματα και το πρωινό. Να το επαναλάβω για να είναι συγκεντρωτικό. Όπως ο Μιχάλης Τιμοσίδης με ενημερώνει, 4,10 € κοστίζει στο νοσοκομείο «ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ» της Θεσσαλονίκης που είναι ένα ιδιόρρυθμο νοσοκομείο, είναι και ΕΣΥ και δωρεά ιδιωτική, του Αδελφών Παπαγεωργίου, πληρώνει 4,10 € για τα δύο γεύματα και το πρωινό. Ο μέσος όρος στο δημόσιο νοσοκομείο είναι 15,00 € είτε είναι catering, είτε είναι μαγειρείο του νοσοκομείου. Ε, όχι, όχι δεν μπορούμε να ανεχτούμε αυτή την κατάσταση. Εγώ έχω αναλάβει απέναντι στον Πρωθυπουργό την ευθύνη πηγαίνοντας και πολύ πιο μπροστά από μνημόνια, απ’ οτιδήποτε κατά τις ανάγκες της Ελλάδας, όλα αυτά τα οποία κάνουμε είναι οι ανάγκες της Ελλάδας που κάποιοι βαφτίζουν στο δημαγωγικό τους λόγο μνημόνια, εξάρτηση και ό, τι άλλο θέλουν, γιατί είναι οπαδοί της καθυστέρησης, γιατί είναι οπαδοί της πτώχευσης.Αυτή, λοιπόν, η πρωτοβουλία μας στοχεύει να διοικηθεί καλύτερα το ΕΣΥ για να μην παράγονται αυτές οι ακρότητες και σχεδίαζα, το έχω συμφωνήσει με τον Πρωθυπουργό εδώ και περίπου τρεις μήνες έχουμε κάνει αυτή τη συζήτηση. Τώρα του είπα, ότι είμαι έτοιμος και χθες στο Υπουργικό Συμβούλιο θέλοντας να βοηθήσω όσο μπορώ περισσότερο από το Υπουργείο Υγείας είπα, ενώ είχα υποσχεθεί και δεσμευτεί ότι αυτή τη διαρθρωτική αλλαγή την οποία ετοιμάζει για μένα ο κ. Πολύζος θα την παρουσιάσω το Γενάρη του ’12 και το είχα πει αυτό και στη συζήτηση που είχα με την Τρόικα πριν από μια εβδομάδα, τους είχα πει αυτά δεν είναι στο πλαίσιο των υποχρεώσεων και των συμφωνιών μας, αλλά εγώ θα τα κάνω ως διαρθρωτική αλλαγή. Είπα χθες στο Υπουργικό Συμβούλιο ότι θα το φέρω 15 Οκτωβρίου, θα είμαι έτοιμος. Θα έρθω πιο εδώ, τη νέα διοίκηση του ΕΣΥ, η οποία θα προκύψει με τρόπο σταδιακό ξεκινώντας από ορισμένα πρότυπα όπως θέλουμε να είναι τα τρία sui generis Νοσοκομεία που και μεταξύ τους είναι διαφορετικά του «ΩΝΑΣΕΙΟΥ», του «ΕΡΡΙΚΟΣ ΝΤΥΝΑΝ» και του «ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ», το Νοσοκομείο του Ολυμπιακού Χωριού η Ανώνυμη Εταιρεία που υπάρχει εκεί, είναι ανώνυμη εταιρεία ήδη έτσι, σκοπεύαμε να την καταργήσουμε, δεν την καταργούμε, θα την αξιοποιήσουμε.Σκεφτόμαστε ακόμα και να ενσωματώσουμε ιδρύματα του ιδιωτικού τομέα για να φτιάξουμε μια κρίσιμη μάζα διοικούμενου με νέους τρόπους δημόσιου συστήματος υγείας που όταν προκύψει και η διάθεσή μας είναι η προκοπή να προκύψει αμέσως, θα το μεταλαμπαδεύσουμε αμέσως και στο υπόλοιπο ΕΣΥ.Ερχόμαστε, λοιπόν, σε μία καίρια στιγμή της πολιτικής μας εδώ με τις διαρθρωτικές αλλαγές που κάνουμε σήμερα, με στη συνείδηση ότι βρισκόμαστε σε πορεία η οποία δεν τελειώνει με τις σημερινές νομοθετικές πρωτοβουλίες. Και τέλος εμείς έχουμε κάνει με έναν τρόπο αποτελεσματικό την απελευθέρωση του φαρμακευτικού επαγγέλματος, του επαγγέλματος του φαρμακοποιού. Θέλω να σας δώσω ορισμένα στοιχεία. 800 νέες άδειες έχουν ήδη δοθεί, ενδεικτικά σας αναφέρω ότι στην περιφέρεια που παλιά λέγαμε Νομαρχία Θεσσαλονίκης με βάση τη νέα μας παρέμβαση μπορούσαν να δοθούν 48 άδειες και έχουν δοθεί 41, δεν υπάρχει ενδιαφέρον για περισσότερες. Δηλαδή έχουμε περιοχές της χώρας όπου το άνοιγμα του επαγγέλματος δημιούργησε περισσότερες επαγγελματικές ευκαιρίες απ’ αυτές που ζητούσε η αγορά. 300 φαρμακοποιοί έχουν κάνει χρήση της δυνατότητας που έδωσε ο νόμος να κάνουν εταιρείες. Δεν έχει ακόμα εφαρμοστεί και θα εφαρμοστεί όμως η αύξηση των φαρμακείων πέριξ των νοσοκομείων, για να δώσει εικόνα. Είχαμε όμως και δύο εκκρεμότητες: η πρώτη εκκρεμότητα ήταν το ωράριο και η δεύτερη εκκρεμότητα ήταν η περαιτέρω μείωση του κέρδους των φαρμακοποιών, περαιτέρω σε σχέση με το rebate που φτάνει 8% και όποιο ταμείο πληρώνει εγκαίρως το παίρνει το rebate, όποιο ταμείο αργεί δεν παίρνει το rebate. Το rebate εφαρμόζεται.Την 1η Νοεμβρίου έχουμε το νέο ωράριο. Γιατί 1η Νοεμβρίου, είχα πει 15; Μου είπαν ότι δεν γίνεται γιατί βγαίνουν μηνιαία, οι πίνακες τους είναι μηνιαίοι. Άρα από την 1η Νοεμβρίου εφαρμόζεται το ελεύθερο ωράριο με τον εξής τρόπο: Δευτέρα 30% των Φαρμακείων, Τετάρτη το άλλο 30% και Σάββατο το άλλο 30% ανοιχτά. Όποιος δεν ανοίγει ενώ δηλώνεται ότι ανοίγει θα του αφαιρείται η άδεια ένα μήνα. Η αφαίρεση της άδειας ενός μηνός για όποιον δεν ανοίγει ενώ δηλώνει ότι ανοίγει, προβλέπεται στο νόμο που θα καταθέσουμε στη Βουλή την επόμενη εβδομάδα. Γιατί οδηγηθήκαμε σ’ αυτή τη ρύθμιση; Γιατί μου παραπονέθηκαν δύο συνάδελφοί σας από κεντρικό κανάλι ειδήσεων ότι το περασμένο Σάββατο σε όλα τα Βόρεια Προάστια δεν υπήρχε ένα Φαρμακείο ανοιχτό, μου το παραπονέθηκε συνάδελφός μας που έψαχνε για το παιδί του και συνάδελφός σας από τη Λάρισα δεν ξέρω αν είναι για την ίδια μέρα, από τα πέντε δηλωμένα φαρμακεία ως ανοιχτά, δεν ήταν κανένα ανοιχτό. Και επειδή είμαι και προσωπικός μάρτυρας, όπως είσαστε όλοι ίσως, να αναζητώ ένα φαρμακείο που δηλώνεται στις λίστες ως ανοιχτό και να μην είναι, όποιος εντοπίζεται τις πρώτες μέρες, τις πρώτες εβδομάδες εφαρμογής του μέτρου το ΣΕΥYΠ θα βγει στο δρόμο μόνο γι’ αυτό. Όποιος εντοπίζεται να είναι δηλωμένος ανοιχτός και να μην είναι ανοιχτός απ’ αυτό το 30%, θα του αφαιρείται η άδεια για ένα μήνα και στη συνέχεια θα υπάρχει η κλιμάκωση των πειθαρχικών κυρώσεων, όπως ο νόμος θα ορίσει.Εάν σε ένα μήνα δεν έχει διαπιστωθεί η συμμόρφωση με το 30%, επέρχεται πλήρης απελευθέρωση του ωραρίου την 1η Δεκεμβρίου με υποχρέωση των φαρμακευτικών συλλόγων να ορίζουν προσωπικό ασφαλείας, γιατί φοβόμαστε τις εναρμονισμένες πρακτικές να μην σου ανοίξει κανείς. Και αν σου ανοίξει ένας ας πούμε μεγάλος στο κέντρο της Αθήνας, τι να το κάνεις. Εμείς θέλουμε διεσπαρμένα τα ανοιχτά φαρμακεία. Και χθες στο Υπουργικό Συμβούλιο είπα, βέβαια περιμένω να το κουβεντιάσω, αυτό δεν μπορεί να γίνει αυτομάτως, διατίθεμαι την υποχρέωση για φλατ μείωση του κέρδους των φαρμακοποιών που ήταν υποχρέωση της Ελλάδας στο α’ τρίμηνο του ’12 να την φέρω στο τελευταίο τρίμηνο του ’11.Αυτά κυρίες και κύριοι. Ο Νίκος θέλει κάτι να προσθέσει.Ν. ΠΟΛΥΖΟΣ: Συμπληρωματικά σ’ αυτά που είπε ο Υπουργός, οι αποφάσεις για τη συμμετοχή στην ολοήμερη των γιατρών που θα υπογράψουν σύμβαση με τον ΕΟΠΥΥ στα νοσοκομεία αλλά και στα Κέντρα Υγείας, θα ελέγχεται από τα Διοικητικά Συμβούλια των νοσοκομείων, των κύριων 81 νοσοκομείων και φυσικά θα είναι προσωπικές αποφάσεις του Διοικητή.Αυτό δε σημαίνει ότι δε θα λαμβάνεται μέσα σ’ ένα Διοικητικό Συμβούλιο, η επιστημονική γνώμη για τα κριτήρια που εισέρχεται ένας γιατρός όπως γίνεται κ. Υπουργέ και στα μεγάλα ιδιωτικά νοσοκομεία, στο «Υγεία», στο «Ιατρικό» και ούτω καθ' εξής. 
Το δεύτερο που είπε ο Υπουργός είναι ότι ο εσωτερικός έλεγχος που υπάρχει η διάταξη μέσα το νομοσχέδιο, είναι υποχρέωσή μας από το μνημόνιο και είναι πρόταση του Υπουργείου Οικονομικών για Μονάδα και Επιτροπή Εσωτερικού Ελέγχου, ούτως ώστε οι ισολογισμοί και το διπλογραφικό που εφαρμόζεται πια και στα 130 νοσοκομεία

Δεν υπάρχουν σχόλια: